Sony lanserer A7C II og en høyoppløst A7CR

I tillegg kommer det en ny 16-35mm f/2.8 GM II
Begge modellene er i A7C-serien, noe som i seg selv er litt overraskende. Vi trodde at denne serien var død. Det var den ikke, og der A7C ble lansert som en kompakt A7 III, er A7C II mer som en kompakt A7 IV og A7CR som en kompakt A7R V. Ok. Her ble det mange kryptiske modellbetegnelser, og det er kanskje noe av utfordringen til Sony, at å markedsføre så mange modeller, med så like navn, ikke er helt problemfritt.

Det er en del forskjeller mellom de to modellene, men det er fem hovedforskjeller, og de fleste av dem kommer av ulik oppløsning på bildebrikka.
1. A7C II har 33 megapiksler, og antakelig samme bildebrikke som A7 IV mens A7CR har 61 megapiksler og antakelig samme brikke som A7R V

Det medfører mer detaljer i bildet fra sistnevnte, men noe mer pikselstøy. Du kan derfor skru ISO-verdien ett halvt hakk høyere på A7C II (51 200 mot 32 000 kalibrert og ukalibrert til 200 000 og 100 000).

Skuddtakten er inntil 10 bilder pr. sekund for A7C II og 8 for A7C R. Ikke all verden i dag, men helt fint for det aller meste. De ekstra pikslene på A7C R gir også plass til litt færre bilder i bufferen. 36 råbilder mot 44 på A7C II. Begge kan ta over 1000 JPG-bilder før bufferen er full.

2. Antallet autofokuspunkter er ulikt og det samme er hvor mye av bildebrikka som dekkes av autofokusen. Der A7C II har 759 fasepunkter som dekker 94% av bildeflata, har A7CR «bare» 693 punkter over 79% av bildeflata. Utover det er autofokusen den samme.

3. På grunn av ulik oppløsning, er det også ulike videoegenskaper. A7C II kan ta opp 4K 30P i full bredde og oversampler for høyest mulig kvalitet. Går du opp til 50/60P får du en Super 35-crop (1,5x).

A7CR kan ta opp 4K 30P i Super 35 (1,5x crop), mens 50/60p er med 1,2x crop. Begge deler med pixelbinning, som gir en lavere bildekvalitet enn oversampling.

Begge støtter 4:2:2 10-bit opptak, S-Log3 og S-Cinetone og HLG. A7C R kan sende et RAW-signal til ekstern opptaker.

4. Fordi det er færre piksler å håndtere, får du litt lengre batteritid på A7C II. Der sier de offisielle tallene 540 bilder på en lading (hvis du bruker LCD-skjermen. 510 hvis du bruker søkeren). For A7C R er tallene henholdsvis 520 og 470.

5. A7C R støtter det Sony kaller Pixel Shift Multi Shooting, der kameraet (på stativ) kan ta flere bilder med marginal forskyvning av bildebrikka, for å gi et bilde med høyere kvalitet og/eller oppløsning. Du kan ta fra 4 bilder, som gir full fargesampling på hver piksel) og helt opp til 16 bilder, som gir vanvittige 240 megapiksler med full fargesampling. Denne funksjonen finnes ikke på A7C II.

Utover disse funksjonene er det andre små forskjeller, der prisen nok er den viktigste. Men sammenliknet med sine storebrødre, er det klart du må ofre noe. Du får en mindre skjerm og en mindre søker, og ofrer ganske mye oppløsning i søkeren (omtrent en firedel for A7CR og to tredeler for A7C II). Det er også litt enklere betjening, blant annet uten joystick. Skjermen er en vanlig flip-skjerm i stedet for den avanserte løsningen med både tilt og flip som vi finner i A7R V.

Korteste mekaniske lukkertid er 1/4000s, det er kun ett minnekortspor, microHDMI-port, 7-trinns bildestabilisering og manglende PC-synk-port.
Til gjengjeld har begge kameraene fått den aller nyeste autofokustrackingen, og bør derfor være bedre til å følge motiver i bevegelse enn de aller fleste andre Sony-kameraer.

Kameraene er identiske utenpå, og kommer i svart eller sølv. A7C II kan du også få som kit med 20-60mm f/4-5.6

Priser:
A7C II kameahus: 29 490,-
A7C II kit: 32 990,-
A7CR kamerahus: 44 990,-
Levering starter I uke 38.

Så er spørsmålet hvem disse kameraene er for. Det er klart at de retter seg mot dem som ønsker seg et kompakt men kraftig kamerasystem. Det finnes en del svært små og hendige fastobjektiver du kan bruke på dem, og setter du på ett av disse og går ut med kameraet, har du svært lite å bære på i forhold til hvor kraftig det er. Men har du med et par GM-objektiver, blir størrelsen på objektivene fort så vesentlig av et litt mindre kamerahus ikke betyr noe lenger.

Prisen på A7C II er i skrivende stund høyere enn for A7 IV. Med dårligere ergonomi, dårligere skjerm og søker, færre minnekortspor og et par andre mangler, spørs det om litt bedre autofokusgjenkjenning av fugler kan kompensere for prisforskjellen. Kanskje er A7 IV fortsatt det beste kameraet av disse to.

For A7CR er saken litt annerledes. Den har enda litt større forskjeller fra A7R V. Til gjengjeld er også prisforskjellen klart i favør av nykommeren. Storebror koster i dag nesten 53 000 kroner. Du mister enkelte ting, men sparer også en del penger. Og vil du ha fullformatkamera i sølv, så er disse de eneste valgene fra Sony.

16-35mm f/2.8 GM II
Samtidig med de nye kameraene har Sony lansert en ny versjon av sin ypperste vidvinkelzoom. Optisk ser den ut til å være identisk med forgjengeren, men den har blitt mindre, lettere og fått kortere minste fokusavstand.
• Vekta er redusert fra 680 til 547g. Sony sier det er det letteste objektivet i sitt slag.
• Lengden er rudsert med omtrent en centimeter til 111,5mm.
• Minste fokusavstand er redusert fra 28 til 22 centimeter.
• Blenderringen har nå en bryter for å velge klikk eller ikke klikk, så både fotografer og videografer blir fornøyde.
• En ekstra knapp for å låse fokus.
Utover dette er det stort sett det samme fantastiske objektivet som forgjengeren, men imponerende autofokus, svært god værtetting og en bildekvalitet det er vanskelig å si noe negativt om.

Men alle disse superlativene kommer naturligvis ikke gratis. Skal du bestill deg et slikt i dag, koster det 32 990,- kroner. Levering starter i uke 41 (første halvdel av oktober).

________________________________
Her finner du produktene i nettbutikken
A7C II kamerahus
A7C Kit
A7CR
16-35mm f/2.8 GM II

 -
 -
 -
 -
 -

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu