En liten guide til printerpapir

Det er hundrevis å velge blant, men hva skiller dem og hva skal jeg velge?
Den store, flotte skriveren er på plass. Den kan gi en fantastisk bildekvalitet og store utskrifter, men ting er ikke så spennende på produsentens blanke «postkortpapir» lenger, men det spennende papiret er så dyrt. Hva skal jeg gjøre og hva skal jeg velge?

To typer papir
Det er kanskje en overforenkling, men man kan dele inn printerpapir i to kategorier: Brukspapir og kunstpapir. Brukspapir er ikke syrefritt så det holder ikke superlenge (men noen tiår kan det lett tåle), det er lite eller ingen struktur i papiret, og kommer gjerne som blank, halvblankt eller matt. Brukspapir egner seg til det det høres ut som, de vanlige småutskriftene, utskriftsprøver, utskrifter du vil ha på veggen en periode. Luster, som veldig mange produsenter lager, er et typisk eksempel på et halvblankt brukspapir. Du bør alltid ha brukspapir tilgjengelig. Det er hverdagspapiret som kan brukes til det meste

Så har du kunstpapiret. Her stilles det helt andre krav til kvalitet og holdbarhet. Alle er syrefrie, og det er et enormt utvalg i tykkelse, farge, struktur, materialer og coating som gir papirene ulike egenskaper og ulikt utseende. Kunstpapir varer nesten evig og er det du må velge til utstillinger, de fineste fotogavene og når du har helt bestemte forventninger til hvordan en utskrift skal se ut.

Farge
Tradisjonelle papirer er mer eller mindre gule. Nonen er bleket med optiske blekemidler (OBA) og kan være svært hvite, mens de som ikke er det har en gulsjattering. De uten OBA er ansett som de fineste, og har lengst levetid, så du må velge om utskriften skal være like fin når dine barn blir gamle eller om den skal være like fin når dine oldebarn blir gamle.

Papir med gultone gir litt varmere farger og kan også gi litt mer inntrykk av at det er et gammelt bilde. Hvitt papir gir litt mer kontrast.

I tillegg finnes det spesialpapir som aluminiumsfarget osv. Det kan gi fantastisk utseende på bildene hvis det blir brukt riktig, men faller litt utenfor denne guiden.

Struktur
De fleste papirprodusentene lager papir som prøver å etterlikne tradisjonelt mørkeromspapir eller papir som kunstmalere har brukt i århundrer. Faktum er at flere av papirprodusentene er så gamle at det er nettopp slikt papir de har pleid å lage. Papirer med mye struktur er matte. Grovere papir gir litt mindre detaljer. Det kan være en fordel noen ganger. Jeg har sett store utskrifter fra mobiltelefon på lerret, og da forsvinner «grøten» i detaljene, som man ofte ser på slike bilder, så velg struktur også etter hva du vil framheve elle skjule av detaljer.

Materiale
De to vanlige materialene er cellulose (tradisjonelt papir) og bomull. Bomull er dyrere enn cellulose, men kan ha et noe mindre fargerom (avhenger også av coating, mer om det senere). Det finnes også papir laget av bambus.

Coating
Alt papir i dag har coating for å sikre at blekket fester seg uten å trekke utover i papiret. Noe papir har også coating for å endre kvaliteten på utskriften. Den mest kjente er Barytt, som har vært mye brukt i mørkerom. Det er tradisjonelt et lag med bariumsulfat. De bruker andre, mindre giftige stoffer i dag, men effekten skal være det samme. Barytt-papir har et stort fargerom. Etterlikningene i dag er så gode at selv kjennerne klarer ikke, side ved side, å avgjøre hva som er en print og hva som er en mørkeromskopi.

Et stort fargerom på utskriften er særlig viktig hvis du har sterke farger og noe som skal være helt hvitt, eller helt eksakte farger er viktig.

Tykkelse
Et tykt papir kjennes utrolig godt ut å holde i, og skal du lage en utskrift som du eller andre skal holde i, er tykt papir veldig flott. Skal bildet bare henge i glass og ramme er det ingen som ser forskjell på om papiret er 200g eller 300g. Papir tykkere enn 300g kan være lurt å mate med rett papirbane gjennom skriveren, så det er litt mer manuell jobb med det.

Merke
Merke er bemerkelsesverdig lite relevant innen kunstpapir. Det finnes en lang rekke produsenter i tillegg til skriverprodusentene, og mange av dem tilbyr et utvalg skriverprodusentene ikke kan matche, så ikke vær redd for å prøve andre merker. Det betyr ikke at du skal til Nille for å kjøpe papiret. Det er mye dårlig brukspapir å få kjøpt, så der ville jeg holdt meg til originalen eller i hvert fall de kjente kunstpapirprodusentene.

Anbefalinger
Så hva skal du bruke? Det er egentlig helt opp til deg. Hvis mulig, bør du gå innom en velutstyrt fotobutikk. De har ofte papirprøver, så du kan se og kjenne på de ulike papirene de tilbyr. Det vil gi deg et godt inntrykk av papiret. Mange produsenter lager også prøvepakker med 10 ulike papirtyper. Kjøper du en sånn, får du enda bedre oppfatning av hvordan de fungerer på nettopp dine bilder.

Det koster litt å investere i godt papir, men det er veldig hendig å ha tilgjengelig når du ønsker å lage en flott utskrift. Siden ulike motiver og ulike bruksområder kan ha godt av litt ulike typer papir anbefales det ofte å investere i noen forskjellige typer å ha liggende. Hvis du kjøper ett bleket og ett ubleket baryttpapir, 2-3 papirer med ulik overflate og ett brukspapir bør du være godt forspent og klar for å løfte utskriftene dine enda ett hakk.
 -
Det finnes 'bøker' med papirprøver der du kan se og kjenne på ulike papirtyper.
 -
Mye papir å velge i, og dette er bare en ørliten andel og i små størrelser.

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu