Liten og stor
"BF Fannefjord" er etter lokale forhold en stor ferge. Bilkapasiteten er på 120 personbiler, alternativt 12 trailere og 55 biler, og det er kapasitet for 390 passasjerer. Men da den plasserte "MSC Meraviglia" ble den mer å regne som en stor livbåt...
Utstyr
  • NIKON D5300
  • Nikon 18.0-200.0 mm f/3.5-5.6
  • Brennvidde80.0mm
  • Blenderf/10
  • Lukker1/400s
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriHav og sjø
  • Lastet opp
  • Visninger42
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_1089282} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (10)
Roar F.
Voldsomme dimensjoner! Bra dokumentasjon!
Per L.
Her får jeg nærmest frysninger og kø og stressfornemmelser! Ikke av bildet ditt, men av den maurtua av et skip du viser. David og Goliat - og her foretrekker jeg så absolutt David! Godt eksponert med naturlige farger! Mvh Per
Geir B.
Interessant sammenligning. Fannefjord har mye flottere linjer. MSC er som en boligblokk på vannet. Jeg tror jeg heller ville ha vært skipper på Julefergå. ;-)
Avsluttet .
Fint og kreativt utsnitt, godt observert, og de bemerkelsesverdige dimensjonene er godt dokumentert. vennlig hilsen Kjell Øyvind
Agnar H.
Takk til Roar, Per, Geir og Kjell Øyvind for kommentarer med voldsomme dimensjoner! Lurer på hvor langt slike cruisebåter stikker ned i sjøen? Det er stor høyde på slike båter så får håpe ballasten er solid.
Geir B.
Agnar H.
Jepp, eller 8,75 mm iflg denne artikkelen. Den 3. juni 2017 ble skipet offisielt døpt «MSC Meraviglia» av sin gudmor, den ikoniske italienske skuespilleren Sophia Loren.

Den totale ytelsen på maskineriet sammenlagt er på 58 800 kW (78 852 hk) ved 600 rpm. «MSC Meraviglia» er per i dag det femte største cruiseskipet i verden, kun slått av de fire Royal Caribbeans Oasis-klasse-cruiseskip-søstrene: «Symphony of the Seas», «Harmony of the Seas», «Allure of the Seas» og «Oasis of the Seas».

http://no.wikipedia.org/wiki/MS_%C2%ABMSC_Meraviglia%C2%BB
Geir B.
Ja, det høres plausibelt ut. Jeg bare fant en mer generell artikkel om verdens største cruise-skip. Når båten din stikker ca. 9 meter ned i sjøen blir det ganske begrenset hvor man kan gå til kai.
Agnar H.
Ser jeg skrev 8,75 mm. Det var litt lite, men ikke mulig å redigerer tidligere innlegg..

Ved Storkaia i Molde er det dybde mellom 9-11 m så denne går da akkurat. Ellers kan nevnes at et stort cruiseskip forbruker ca 30 tonn drivstoff i døgnet. Det tilsvarer utslippet fra 13.000 dieselbiler.
Geir B.
Oj, det la jeg ikke merke til en gang. Hvis man vet hva som bør stå der, da ser man ikke skrivefeil. :-)
Seilingsrutene til slike skip må nok planlegges ekstremt nøye. Ganske utrolig at skipperen på Costa Concordia avvek fra ruteplanen og seilte nær den øya og gikk på grunn. Med så mange milliarder på spill, burde det vel sitte noen på land i et kommando-senter og kontrollere at ikke kapteinen finner på noe sprell.

MVH

Geir
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu