The Future is Tomorrow
Utstyr
  • -
  • -
  • Blender-
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriNatur
  • Lastet opp
  • Visninger670
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_104202} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (24)
Kai-Wilhelm N.
Jøss... villt. Ser du har kastet den absolutt siste hemningen..

Skal gå tur i bildet og tenke litt..

:)

-k
Venche J.
Sant nok, men det er da ikke SÅ ille som du fremstiller det her, eller... ?

Men hvis jeg bruker ''morgendagen'' som et 25-års perspektiv med dagens miljøpolitikk og brukernes bevissløse holding så ser jeg hvor du vil.

Dystert.

Wenche.
Tom B.
Fint var det, men så innmari vilt er det vel ikke. Det var jo sånt de fleste av oss drev og surra med på 60 og 70 tallet.

Fin solarisering (det er sikkert ikke det det er, men effekten er den samme). Dramatisk og fint (om enn litt klisje preget).

Litt usikker på plasseringen av hodet. Lurte litt på om smilet var riktig også, men kom til at det var litt spennende.

TomB.
Georg K.
Part of the future is decided today - following possible reflection's of your image - the colours might change a bit.

As you are known as one of the Godfathers of this site - I should withhold any question's, thoughts or ideas about the used, shown and presented photographic efforts - and simply confirm that the technique used to create this effect - is widely understandable - possible to appreciate without signing a specific fraction of hyper-professionalism - which is in terms of the communicative strength good for the photo.

You might take some satisfaction from the point that your work in general is interesting, disturbing and not the easiest to consume - but attractive as inspiration and intellectual challenge - at least that's the way it appears to me.

I like the head of the young girl in the lower right corner - the last point we normally see when reading a text - a message - or sometimes an image.




monica p.
Knalltøft dette, får en litt guffen følelse når jeg ser bildet.
Mvh Monica:o)
Kai-Wilhelm N.
Sånn, nå har jeg vært en liten tur i bildet.
Grunnen til mitt lille utbrudd Tom B. er at dette er litt annerledes enn det vi surra med på 60-70 tallet. Men samtidig, så er vi tilbake til 20-50 (?) tallet med håndkolorering.
I utgangspunktet ser bildet solarisert ut, og det ligger sikkert i bunnen, men det jeg reagerte positivt på er at det ser ut til at Bjørn virkelig har jobba med dette bildet. Det kan være jeg tar feil, bare trykke på 2-3 knapper og vips så var bildet der. Men det er detaljer i fargevalg og metning og dynamikk som sier at her er det litt tankearbeide bak. Røyken ut av pipa setter prikken over i'en.
Men fra å være et gjennomarbeidet bilde til å være en natursjønnhet er jo avstanden stor. Et godt bilde trenger ikke være fint, men det må røske med ett eller annet. Dette gjør det hos meg.
Ok det er bare en fabrikk, men allikevel...
Jeg liker ikke det bildet sier til meg, men allikevel må vi akseptere at ting er slik de er.



-k
Avsluttet .
Sorry but I didn´t get the doom and gloom political message picture. I read the girls smile a positive message that the future is going to be good. Nice to disagree with the others for once. mvh Dave
Birna R.
Vel, dette bildet er tilsiktet ambivalent og jeg ser at kommentarene plukker opp begge aspekter. Ungdom med smil og glede over livet signaliserer såklart en optimisme som lover godt for fremtiden, men samtidig må ingen glemme den virkelighet vi lever i her og nå. Det er flere parallelle fremtider som venter oss og veivalgene skjer mens tiden blir til.

K-WH: du har rett. Bildet har tatt tid å få slik jeg ønsket. Det er skapt i et digitalt mørkerom basert på de råfilene jeg sikret meg nå i vår Den russiske båten oppdaget jeg først etterpå, til min overraskelse og glede (bildene ble tatt uten å se i søkeren).
Erlend M.
Meeeget bra Bjørn. Bildet oser forurensning, samtidig som jenta gjenspeiler den lettsindige holdningen til ikke bare de unge, men også andre aldersgrupper. Jeg synes teknikken understreker poenget på en god måte, samtidig som bildet på en måte blir pent og interessant å se betrakte. Dette i tillegg til mange gode detaljer gjør dette til ett av dine beste.
Avsluttet .
Tunge saker dette. Fremstår både som smått fremtidspessimistisk og positivt synes jeg. Den unge smilende jenta som beveger seg ut av billedflaten som ellers består for det meste av gammelt havneindustriområde åpner for mange tolkningsmulighter det. Fargevalgene ser ganske TsjernobylGeorgeOrwelAldousHuxleysk ut i mine øyne, og passer godt til tittel og bilde. Det er vel viktig å leve litt i nåtiden også ja, og ikke bare tenke fremtid. Ikke noe ukjent tema det i disse utflaggings- og oljeeventyrtider. Men hva fremtiden bringer er det vel uansett ingen undt å spå - egentlig.
Tom B.
Kai-Wilhelm,

Jeg mente ikke at bildet var kasta sammen, bare at effektbruken var gammal (''kastet den siste hemningen'', motivet/emnet godt og velkjent, og at bildet var en god tolkning av et gammelt tema.

Ingen grunn til ekstase etter min mening: en ok variant av en gammel klisje.

Assosiasjoner til Orwell og Huxley skyldes nok mer hvem som er ''autor'' (forferdelig uttrykk) enn bildets egne kvaliteter.

TomB.
Birna R.
Huff og huff, TomB, jeg må vel heller opptre anonymt her så jeg slipper kommentarer av typen du har i siste avsnitt. se heller mer på bildet enn hvem som lager det.
Avsluttet .
Jeg kan ikke komme med god kritikk av bildet, men synes allikevel at bildet er noe helt spesielt. Veldig bra etter min mening.

MvhJRH
Kai-Wilhelm N.
TomB :
I ekstase er det ikke så ofte jeg kommer, og veldig skjeldent av et bilde. :)

-k
Tom B.
BR: God ide.
Så får vi se hvor mye bildene holder uten signatuen.
Du er ikke alene om å være keiser uten klær, men du er der.
TomB.
Birna R.
TomB: du holder igjen på å bli mer opptatt av personer/personkarakteristikk enn bildene. Dette har vi vi vært igjennom før. Kan vi ikke avslutte dette blindsporet, please?


Fred S.
...eller ''all we have is the past''. Du blir muligens fornærmet om jeg sier at dette er vakkert, men jeg syns nå det. Teknikken virker mer som curves for meg, men for alt jeg vet er det noe infrarødt igjen. Ikke det at det spiller noen rolle, og noen ''symbolikk'' om ungdom som snur ryggen til samfunnsproblemene gidder jeg heller ikke å lete etter. Likte bildet ganske enkelt.

vh fred
Erlend K.
Du gjør mye spennende med foto du Bjørn. Jeg er spesielt fasinert over IR bildene dine, og du har inspirert så pass at jeg vurdere å bygge om min gamle D60 til et IR DSLR. Å selge dette i dagens bruktmarked er å kaste mye morro ut av huset...

Det bildet du her fremviser er spennende, og jeg har nok hatt en tilsvarende prosess som K-WN har hatt.
Lars L.
Som så ofte før: engasjerende.
Rom for tolkninger og sin egen opplevelse. Om denne eller liknende effekter er brukt i bildet før? hva så?
Diskusjonen om teknikk/effekt får meg til å tenke på noe Øverland en gang sa/skrev, at det viktigste ikke er å være original men å være aktuell.
Og uaktuell kan vel neppe noen av de tolkninger som dette er gitt sies å være.
Avsluttet .
Jeg festet meg ved bildet umiddelbart. Har null peiling på hvilke teknikker du har brukt, om de er gamle og utbrukte eller nyskapende og kreative. Det spiller vel ingen rolle, så lenge bildet engasjerer i sin ferdige form? Og det synes jeg det gjør.
Steinulf L.
Får litt Ray Bradbury eller Kurt Vonnegut følelser her.
Her har du 'malt' med stort engasjement. Et bilde som tar tid å fordøye, og har mange tolkningsmuligheter. Effekter og teknikk er jeg i utgangspunktet ikke så opptatt av, det er resultatet som engasjerer/ikke engasjerer. Dette engasjerer så absolutt.
Kristian S.
Kult.

KES
Avsluttet .
Passe psykt, fikk nermest sjokk av den jenten som smiler, men det var virkelig med å gjøre dette bildet supert. Hvor er bildet tatt?
Birna R.
grenland. herøya i bakgrunnen
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu