Nå er jeg ikke første fra Foto.no som legger ut bilder av Maud, men dere tåler kanskje en gang til...
Maud ble sjøsatt i juni 1917 og døpt av Amundsen selv, ved at han knuste en isklump mot skutesiden:
Sitat Det er ikke min akt å håne den edle drue. Men allerede nå skal du få føle litt av ditt rette element. For isen er du bygget, og i isen skal du tilbringe din beste tid, og der skal du løse din oppgave. Med vår dronnings tillatelse døper jeg deg «Maud».[1] Sitat
Mens de to andre polarskutene, «Gjøa» og «Fram», ble godt bevart for ettertiden i det historiske, maritime miljøet på Bygdøy, fikk «Maud» en annen og langt mindre glamorøs skjebne. Etter gjennomseiling av Nordøstpassasjen som forløp med atskillige hindre og varte fra 1918 til 1920, og en påfølgende ekspedisjon der skipet drev i isen i tre år øst for Nysibirøyene, endte «Maud» i Nome i Alaska i august 1925 der hun ble solgt for Amundsens konkursbo. Kjøper var Hudson's Bay Company, som gav den nytt navn «Baymaud» og brukte skuta til transport langs nordvestkysten av USA og Canada. Etter en tid ble hun redusert til radiostasjon og varelager. Hun endte som vrak på en strandkant i Cambridge Bay på sydsiden av Victoria Island nord i Canada. Hun ble liggende på sjøbunnen der hun sank i 1930, og var et interessant objekt for dykkere som drev med marin arkeologi.
I 1990 kjøpte Asker kommune båten fra HBC for én dollar. Maud Returns Home er et prosjekt satt igang av eiendomsfirmaet Tandberg Eiendom AS for å hente «Maud» hjem til Vollen og Norge, etter 80 år på havets bunn i Nordvestpassasjen ved Iqaluktuutiaq, Canada . Sommeren 2016 ble skroget hevet i Cambridge Bay og i 2018 ankom hun Tufte i Hurum ( Asker) hvor hun nå ligger og venter på et nytt hjem i Vollen.
(Tekst og og info fra WIkipedia.)
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_1119523} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Flott, veleksponert og informativ serie om den stolte skuta! Interessant tekst også! Mvh Per
Ragnar S.
Som du kanskje har observert la jeg ut tilsvarende bilder av gamle Maud for ikke så lenge siden. Gode bilder som presenteres, og jeg liker kanskje vel så mye den informative teksten som følger med.
Mvh Ragnar
Dag Leslie H.
Kan jo nevne at ror, propell og anker er deler fra Fram.
Torstein H.
Takk for hyggelige kommentarer.
Det er ikke så mange severdigheter i Asker vet du Ragnar og dine bilder minst like gode. Når jeg først hadde vært der ville jeg legge det ut. Teksten har jeg jo hentet hos Wikipedia, synes det ofte blir bedre både med tekst og bilder sammen.
Ellers Dag, de har vel ikke tatt propellen til Fram, er det kopier de lagde når Maud ble bygd?
Dag Leslie H.
Nei, Amundsen fikk lov til og ta riggen, roret, propell, ankervinsj og anker fra Fram da de gikk tom for penger. Så de delene på Fram er kopier. Det ene av 2 anker er i Seattle, USA. Det meste av riggen er borte. Vi tror den ene masten er brukt på en utpost på Nord vest passasjen. Det er også en del av den ene masten igjen i Cambridge Bay.
Dag Leslie H.
Vinsjen er bygged av Pusnes. Selskapet lever i dag, men de heter Aker Pusnes. Vinsjen til Fram/Maud har serie nummer 1135.
Liker godt at noen tar bilder av henne og legger dem ut. Det er viktig at vi blir påminnet på vår polarhistorie. Takker for det Torstein.
Torstein H.
Igjen takk for hyggelig kommentar Dag, med for meg ny informasjon om historien til Polarskuta Maud.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Mvh Ragnar
Det er ikke så mange severdigheter i Asker vet du Ragnar og dine bilder minst like gode. Når jeg først hadde vært der ville jeg legge det ut. Teksten har jeg jo hentet hos Wikipedia, synes det ofte blir bedre både med tekst og bilder sammen.
Ellers Dag, de har vel ikke tatt propellen til Fram, er det kopier de lagde når Maud ble bygd?
Liker godt at noen tar bilder av henne og legger dem ut. Det er viktig at vi blir påminnet på vår polarhistorie. Takker for det Torstein.