Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_14443} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Bra driv i bildet og en fin vinkel på dragsteren som har forlatt starten, bra jobba !
Å ta gode bilder fra dragracing er ikke alltid like lett.
Vemund L.
Nei, det var ikke så lett. De gikk jo så latterlig fort. Halvparten av bildene med så tett utsnitt som detta, endte opp med kutting i tuppen eller hekken av bilen....greide rett og slett ikke sikte fort nok:)
Forøvrig kan det nevnes;
Jeg ble gjort oppmerksom på av en funksjonær at en slik bane er 402 meter lang. Dersom man plaserer en F-16 jager ved siden av en slik kjerre som dette ved start-streken, og lar flyet kjøre fulle etterbrennere og bånn gass for take-off, lar flyet kjøre 300 av de 402 meterne før denne doningen får grønt lys, vill allikavel bilen komme først over mål....Bare tenkt 0-500 km/t på 5 sekunder.....Det er jo helt sinsykt. Ble overaska når jeg var der opp...jeg viste at det gikk fort, men ikke at det gikk SÅ fort.:)
Vemund
Avsluttet .
Ja det går veldig fort, har fotografert DragRacing en del år og har sett mange forskrekede fotografer som har omtrent løpt fra utstyret når Topp Fuel dragsterene farer forbi. Antagelig er de ikke forbredt på den kraften lyden, trykket,lukten og smaken som drar forbi !
Det ble ny Europa rekord i år på Gardermoen, første under 5s på denne siden av Atlanteren 4,99 !
Thorfinn B.
trur også det er rimelig vanskelig å få tatt bra dragrace-bilder, men bra løst her. Bra driv og uten for mange forstyrrende elementer i bildeflaten.
0-100 på 0,7 sek...? er det mulig det a...? Det er jo hinsides all fornuft :-)
Vemund L.
Ja, jeg fikk med meg det med Europa rekorden. Var du der oppe?
Vemund L.
TB: Ja, det er virklig hinsides all fornuft. Sto ca 3 meter unna den ene blilen som dro i vei, og kan bekrefte det PS sier om lyd osv.
At drivstoffet faktisk er høy-oktan bensin iblander NITROGLYSERING!!! hjelper nok bra til på farten:) Det svir i øya, renner fra nesa, buldrer i magen, tordner i ørene og sitrer i høyre-foten:) En sinsyk opplevelse, faktisk. Starten gikk, og vekk var'n:)
vemund
Carsten A.
Bra bilde fra vill sport.
Men nitroglyserin er det nepp, det som i USA kalles ''nitro'' er selvsagt en eller annen nitrogenforbindelse. Nitroglyserin er imidlertid en eksplosiv veske. Som sprengstoff er den såkalt brisant, dvs. det slår istedetfor å løfte. I en motorsylinder ville den mao. slått hull istedet for å flytte på stempelet. Ellers trodde jeg at en i noen klasser bruker samme brennstoff som i Cart-serien, dvs. metanol, er det riktig?
MVH CA
Vemund L.
Ja CA det er riktig at endel klasser bruker metanol, andre klasser bruker lystgass, men andre igjenn bruker vanlig bensin. Denne klassen det snakkes om her, nemlig ''top-fuel''(den verste av de verste) bruker et brensel som heter Nitro-Metan, og det ER faktisk høy-oktan bensin blandet med blant annet nitro-glyserin. Jeg tjenstegjorde for noen år siden i Telemarks-Bataljonen, og har litt erfaring med sprengstoff selv, så dette overasket meg også, men jeg ble forsikret om at det faktisk var små mengder med En syntetisk nitroglysering iblandet bensinen. Om det i tilleg er introdusert kjemikalier som forandrer karateristikken til dette sprengstoffet, som forøvrig kjennetegnes med å være særdeles uhåndterlig, da det er svært u-stabilt, det vill jeg vel anta, men det er spekulasjon. Som sagt ble jeg faktisk forsikret om at det inneholdt nitroglysering, men det kan jo selvsagt være en ''slengbemerkning'' da den som pratet ikke hviste den nøyaktig betegnelsen på den aktuelle nitrogen-bindingen, men det hørtes ut som han viste hva han snakket om. Jeg skall undersøke dette lit nærmere, og komme tilbake til deg med fasit-svar:)
Ellers, hyggelig at du likte bilde:)
Vemund
Erling K.
Jeg likte dette her! Litt lite, synes jeg.
Mvh Erling
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Å ta gode bilder fra dragracing er ikke alltid like lett.
Forøvrig kan det nevnes;
Jeg ble gjort oppmerksom på av en funksjonær at en slik bane er 402 meter lang. Dersom man plaserer en F-16 jager ved siden av en slik kjerre som dette ved start-streken, og lar flyet kjøre fulle etterbrennere og bånn gass for take-off, lar flyet kjøre 300 av de 402 meterne før denne doningen får grønt lys, vill allikavel bilen komme først over mål....Bare tenkt 0-500 km/t på 5 sekunder.....Det er jo helt sinsykt. Ble overaska når jeg var der opp...jeg viste at det gikk fort, men ikke at det gikk SÅ fort.:)
Vemund
Det ble ny Europa rekord i år på Gardermoen, første under 5s på denne siden av Atlanteren 4,99 !
0-100 på 0,7 sek...? er det mulig det a...? Det er jo hinsides all fornuft :-)
At drivstoffet faktisk er høy-oktan bensin iblander NITROGLYSERING!!! hjelper nok bra til på farten:) Det svir i øya, renner fra nesa, buldrer i magen, tordner i ørene og sitrer i høyre-foten:) En sinsyk opplevelse, faktisk. Starten gikk, og vekk var'n:)
vemund
Men nitroglyserin er det nepp, det som i USA kalles ''nitro'' er selvsagt en eller annen nitrogenforbindelse. Nitroglyserin er imidlertid en eksplosiv veske. Som sprengstoff er den såkalt brisant, dvs. det slår istedetfor å løfte. I en motorsylinder ville den mao. slått hull istedet for å flytte på stempelet. Ellers trodde jeg at en i noen klasser bruker samme brennstoff som i Cart-serien, dvs. metanol, er det riktig?
MVH CA
Ellers, hyggelig at du likte bilde:)
Vemund
Mvh Erling