Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_14864} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Meget spesielt bilde ,førsteinntrykket ga et bisarr inntrykk uten og asosisere med tittelen ,men dette er et bildet som må taes i nærmere øyesyn.
''Meget bra''
AK.
Avsluttet .
Dette bildet får meg til å tenke på malerier av Renoir. Flott stemning og komposisjon, og hvertfall 20 grader i vannet!
Thorfinn B.
Knallbra og et av dine beste på lenge, men i hvilken grad er dette salgbart når du skal leve av det Bjørn? Kanskje dette bare er den kunsteriske friheten som har fått frie tøyler i en fri stund?
Birna R.
Tja, hva er ''salgbare bilder'' TB? Min erfaring er at det viktigste er å ta bilder man selv trives med, og i tillegg ta *mange* bilder. De merkeligste bilder kan selges, tro meg. Faktisk er det vel slik at dersom fotografen utvikler sin egen stil blir han/hun lettere å forholde seg til for bildebrukere.
Akkurat dette bildet bryr jeg meg fint lite om salgspotensialet av (selvom det *garantert* er der ...). Hovedsaken var å få til den bildeidéen jegg hadde skissert for meg selv. Takket være 20 grader i vannet var modellen min nokså samarbeidsvillig - en stund, iallefall - og med digitalkameraet kunne jeg fortløpende sjekke både eksponering og utsnitt inntil alt klaffer. Den prosessen går ikke så mye raskere digitalt, men følelsen av å ha fått bildet ''i boks'' er jo sterkere da.
Avsluttet .
God ide, kjempebra bilde. Jeg likte dette godt.
Hans- Georg S.
Meget bra!
Frekk komposisjon og modellen ligger passe langt under vannflata slik at effekten blir optimal. Likte dette.
Marius J.
Meget bra !
Aleksander J.
Enig med de andre. Meget bra.
Luftboblene forstyrrer litt (prompebobler?).
Birna R.
Neimen AJ da.
Hun måtte dykke krapt nedover (for å komme i korrekt posisjon) og umiddelbart foreta oppstigning (for ikke å kjøre hodet rakt inn i svaberget hvor jeg sto). Jeg har sjekket bildene jeg tok siden jeg antok at boblene kom fra hennes kjappe manøvre, men kan ikke se spor av det. Derimot var vannet på Hvaler disse dagene både varmt og temmelig forurenset - skumlag lå tykt langs strendene - så jeg heller til forklaringen om at dette er skum fra forurensning. Den unge damen er definitivt uskyldig.
Erik A.
Meget spesielt. Jeg kan dog ikke fri meg fra å få andre assosiasjoner enn badevann på Hvaler. Det svevende håret, og hennes halvt flytende, halvt neddykkede bleke kropp (min unnskyldning til modellen!), minner meg mer om noe fra en krim-film på TV'n! Mer uggent enn koselig, med andre ord. Men originalt er det.
Carsten A.
Har sett på dette flere ganger, uten å komme til noen helt klar oppfatning. Likevel har oppfatningen gått mest i EAA's retning, så jeg blir vel stående ved å slutte med til EAA.
En annen sak er at jeg fikk nærmest latterkrampe over AJ's uærbødige antydning om hva som kunne være årsaken til boblene!
MVH CA
Leif Y. C.
Spennende med denne ''fasettvirkningen'' fra en urolig vannoverflate. Imidlertid gir det grumsete vannet og de livløse fargene også meg ganske bisarre assosiasjoner.
Birna R.
Vann har ikke, som mange tror, en blå farge. Var vannet kjemisk rent, ja så var det blått. Men det er sjelden tilfelle og definitivt ikke på Hvaler når vindretningen er ugunstig og ferskvann med bidrag fra celluloseindustrien gjør seg sterkt gjeldende. Vannfargen da er grågul og vi ser dette tydelig fordi kroppen hennes blir farget likeens. På vannoverflaten gjør himmelspeilingen sitt til at det opptrer blåtoner (men dette er altså ikke vannets egenfarge). Alt i alt temmelig spesielt fargerom å jobbe i. Så får man gjøre det maksimale ut av situasjonen, vilket jeg har forsøkt.
Mine eksperimentalbilder i UV og IR fra samme og andre seanser beholder jeg selv inntil videre. En må jo ikke stresse miljøet her på fotodotno for mye.
Dag T.
Beskytter du oss Bjørn ?
Kult bild,e men enig i det med fargene. Jeg får nesten litt ''norsk krim fra 70-tallet'' følelse (Helmer og Sigursson?)
Birna R.
Fargene, rare som de må synes, er nå liksom en del av hele bildeidéen da .... På samme måte som jenta *måtte* være helt under vann og parallell med vannflaten, vilket laget et ''tidsvindu'' for meg på brøkdel av et sekund for hvert dykk. Takket være digitalkameraet kunne jeg sjekke opptakene fortløpende og avbryte hele seansen før jeg hadde en utlei modell på nakken (hun hadde en besværlig oppgave, ikke minst fordi hun nesten kjørte hodet i berget hver gang!).
DT: til en viss grad, ja. Min fantasi kan løpe temmelig løpsk. Ikke alt passer for videreformidling.
Dag T.
Hm, nå blir jeg veldig nysgjerrig. Kjære deg, er ikke vi en perfekt forsamling for sprelske påfunn og uforpliktende innfall? Kom nå med det!
PS: Fargeassosiasjonene er hverken pluss eller minus ved bildet, de er en del av det. Med deg pleier jeg å anta at ALT er planlagt ;-)
Birna R.
DT: du får kjempe med din egen nysgjerrighet. Selv om fotodotno er (kanskje-kanskje ikke) stedet for ''sprelske påfunn''. Bildene jeg legger ut her er bilder jeg ønsker å dele med andre, ikke nødvendigvis fordi jeg synes de er gode eller vellykkete.
Ang. planlegging: Ja, jeg er av den oppfatning at grunnlaget for profesjonell aktivitet (alle områder, ikke bare fotografi) ligger i forhåndsarbeid og planlegging. Når så er sagt, så kan bilder mange ganger ikke planlegges annet enn i skisseform. Dvs. du kommer til stedet med idéen klar, evt. medbringende rekvisita/modell(er), men forløsningen av bildet skjer der og da. Når du har tenkt på forhånd går oftest bildeløsningen kjapt og greitt, er min erfaring.
Ang. dette bildet, så hadde jeg på forhånd planlagt å ta et opptak av en naken kvinne under vann. Modellen min stilte også villig opp. Det jeg IKKE kunne planlegge var den ufyselige vannkvaliteten disse varme dagene på Hvaler. Samme morgen arbeidet jeg med å fotografere skumbanker i strandsonen (de var opptil 1/2 m i høyde, så ut som det rene Hollywood-skumbad). Deretter var det bare å fordrive tiden med lesing og digital bildebehandling til klokka ble 13 med maksimal solhøyde (forutsetning for svømmebildet). Jeg måtte justere bildeutsnittet noe siden fargene ble såpass ''rare'' og bestemte meg for et mer konsentrert utsnitt enn opprinnelig tenkt.
Magne F.
Liker de litt mer originale bildene som legges ut. Dette fanger nysgjerrigheten med en gang. Om det var det som var hensikten har du lykkes 100%. Lurer litt på hvordan du får denne fasett-effekten?
Mvh Magne
Birna R.
'fasett'' effekt er ikke annet enn vannets optiske egenskaper.
Vannflaten gir optisk brytning straks overflaten krummer, pluss eller minus. Brytningsmønsteret på vannflaten ser ut som avlange sylinderlinser og vil enten fokusere sollyset i et gitt dyp (lyse flekker) eller defokusere (mørkere flekker).
Avsluttet .
Etter litt innledende uenighet med meg selv er jeg kommet til at jeg liker det stramme utsnittet. Lysbrytninger er selvsagt nydelig (som i svært mange andre undervannsbilder), og fargeskalaen er forfriskende annerledes.
Siv D.
Nå har jeg vært inne og sett på dette bildet mange ganger, og kan bare konkludere med at jeg liker det svært godt!
Rune E.
Re Bjørn
Dette likte jeg godt, ser ut som et maleri. Syntes det var litt syn med disse boblene, de forstyrrer litt.
mvh Rune
Dag N.
Meget levende, jeg får ingen likfunnassosiasjoner her.
Sensuellt og vakkert...
Lars-Anders M.
Det er bobblene som gjør bilden Aleksander. De tillfør enda ett sinnesinntrykk.
MVH LAM.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
''Meget bra''
AK.
Akkurat dette bildet bryr jeg meg fint lite om salgspotensialet av (selvom det *garantert* er der ...). Hovedsaken var å få til den bildeidéen jegg hadde skissert for meg selv. Takket være 20 grader i vannet var modellen min nokså samarbeidsvillig - en stund, iallefall - og med digitalkameraet kunne jeg fortløpende sjekke både eksponering og utsnitt inntil alt klaffer. Den prosessen går ikke så mye raskere digitalt, men følelsen av å ha fått bildet ''i boks'' er jo sterkere da.
Frekk komposisjon og modellen ligger passe langt under vannflata slik at effekten blir optimal. Likte dette.
Luftboblene forstyrrer litt (prompebobler?).
Hun måtte dykke krapt nedover (for å komme i korrekt posisjon) og umiddelbart foreta oppstigning (for ikke å kjøre hodet rakt inn i svaberget hvor jeg sto). Jeg har sjekket bildene jeg tok siden jeg antok at boblene kom fra hennes kjappe manøvre, men kan ikke se spor av det. Derimot var vannet på Hvaler disse dagene både varmt og temmelig forurenset - skumlag lå tykt langs strendene - så jeg heller til forklaringen om at dette er skum fra forurensning. Den unge damen er definitivt uskyldig.
En annen sak er at jeg fikk nærmest latterkrampe over AJ's uærbødige antydning om hva som kunne være årsaken til boblene!
MVH CA
Mine eksperimentalbilder i UV og IR fra samme og andre seanser beholder jeg selv inntil videre. En må jo ikke stresse miljøet her på fotodotno for mye.
Kult bild,e men enig i det med fargene. Jeg får nesten litt ''norsk krim fra 70-tallet'' følelse (Helmer og Sigursson?)
DT: til en viss grad, ja. Min fantasi kan løpe temmelig løpsk. Ikke alt passer for videreformidling.
PS: Fargeassosiasjonene er hverken pluss eller minus ved bildet, de er en del av det. Med deg pleier jeg å anta at ALT er planlagt ;-)
Ang. planlegging: Ja, jeg er av den oppfatning at grunnlaget for profesjonell aktivitet (alle områder, ikke bare fotografi) ligger i forhåndsarbeid og planlegging. Når så er sagt, så kan bilder mange ganger ikke planlegges annet enn i skisseform. Dvs. du kommer til stedet med idéen klar, evt. medbringende rekvisita/modell(er), men forløsningen av bildet skjer der og da. Når du har tenkt på forhånd går oftest bildeløsningen kjapt og greitt, er min erfaring.
Ang. dette bildet, så hadde jeg på forhånd planlagt å ta et opptak av en naken kvinne under vann. Modellen min stilte også villig opp. Det jeg IKKE kunne planlegge var den ufyselige vannkvaliteten disse varme dagene på Hvaler. Samme morgen arbeidet jeg med å fotografere skumbanker i strandsonen (de var opptil 1/2 m i høyde, så ut som det rene Hollywood-skumbad). Deretter var det bare å fordrive tiden med lesing og digital bildebehandling til klokka ble 13 med maksimal solhøyde (forutsetning for svømmebildet). Jeg måtte justere bildeutsnittet noe siden fargene ble såpass ''rare'' og bestemte meg for et mer konsentrert utsnitt enn opprinnelig tenkt.
Mvh Magne
Vannflaten gir optisk brytning straks overflaten krummer, pluss eller minus. Brytningsmønsteret på vannflaten ser ut som avlange sylinderlinser og vil enten fokusere sollyset i et gitt dyp (lyse flekker) eller defokusere (mørkere flekker).
Dette likte jeg godt, ser ut som et maleri. Syntes det var litt syn med disse boblene, de forstyrrer litt.
mvh Rune
Sensuellt og vakkert...
MVH LAM.