... hvordan får man et slik bilde skarp nok? Hva er den ideelle blender etter din mening? ... og hvordan unngå å få utbrente områder der det er lyspunkter, når man må bruke lang lukkertid? Jeg tok flere bilder etter at alle lyskasterne var tent, men klokketårnet og det gule huset (Hut) oppe til venstre ble utbrente med glorie (ikke vist her). Bør man bruke 100 asa for å få det skarpt eller er det bedre med 800 for å unngå glorien som oppstår rundt de opplyste husa? Her trenger jeg hjelp! hilsen Åse :-)
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_14880} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Hei Åse,
først og fremst så kan det være smart å velge bort alt for kontrastrik film. Min erfaring er at ''raske'' filmer ofte har en tendens til å være i faresonen her. Dernest vil kvaliteten på objektivet ditt vise seg ved nettopp slike motivvalg, dette både når det gjelder den nevnte kontrasten, og i forbindelse med overstråling og ''glorier'' av forskjellig art. Et toppobjektiv inneholder glasstyper som vil bidra til å øke kontrasten dersom motivet er litt ''dødt'', men også motsatt, nemlig at sterkt kontrastrike motiver ''tas litt ned'' før det festes til filmen. Såfremt det av dybdeskarphetsmessige årsaker er mulig, kan du jo også forsøke blendere hvor objektivet frembringer noe mindre kontrast enn på blender 16. Forøvrig har bildet et bra potensiale, med en fin komposisjon og (på min skjerm) en riktig eksponering. Lykke til videre!
Mvh
GSk
Erik A.
I slike motiver må man kompromisse på eksponeringen. Her finnes jo alt fra dønn svart til hvite høylys. Selvsagt er det en fordel å kjenne sin filmtype ved slike bilder, så men vet hva man kan tillate av eksponerings-korreksjoner, hva man får av fargestikk ved kunstlys og/eller lange eksponeringer, resiprositet o.l. Den beste løsningen er dog å ta bildet på et tidspunkt hvor naturlyset fortsatt er sterkt nok til svakt å uttegne himmel/vann/skyggepartier. Da vil lukkertidene fortsatt være overkommelige, og evt. kunstlys rekker ikke å bli så ekstremt utbrente. Samtidig vil lyset disse kaster på omgivelsene også modereres. F.eks. ville i dette tilfellet kunstbelysningen på bropillarer og festningsmurene kun legge litt ekstra farge på disse, mens naturlyset hadde tatt seg av resten. Slike bilder tas men andre ord best i skumring/demring. Da blir de ikke så harde som her, der et stort antall skarpe lys virker rotete mot omgivelser som blir for mørke. Lykke til, og prøv videre!
Carsten A.
Det eneste råd som virkelig hjelper noe, er det EAA gir, nemlig å velge et tidspunkt hvor det er forholdsvis mye dagslys, om da flomlyset er tent på det tidspunkt! Etter min mening er det beste tidpunktet når kunstlyset virker noe blekt, og øyet oppfatter lyset som litt vel mye på dagsiden. Filmen lager kontrast! For egen del ville jeg valgt en 100 eller 800 ISO negativ film til slikt (mitt personlige valg er Superia 100 eller 800). Negativ film klarer store motivkontraster bedre enn positiv film, og har større eksponeringsspillerom. Langsom eller hurtig film har stort sett bare betydning for hvor lang eller kort eksponering du får. Noen ganger ønsker en å eksponere svært lenge (for å få med seg lysstriper fra biler i bevegelse, f.eks., andre ganger det motsatte). Jeg tror ikke du skal regne med at valg av objektiv eller blenderåpning i nevneverdig grad får betydning for et slikt motiv.
Så gjelder det å ta endel opptak. Still deg opp på et tidspunkt hvor det opplagt fortsatt er for lyst, og fotografer i ca. 1/2 til 3/4 time, f.eks. 1 opptak hvert 10. minutt el. lign. Lykke til!
MVH CA
Åse G.
Hei og takk for mange nyttige tips. Jeg tar de med meg og prøver igjen.
Det som er utfordringen her er at lysene på Festningen ikke går på før sent, tror det var kl. 23.00, og disse bildene er tatt i det lysene tennes. Jeg tok en serie med flere bilder de første 15 minuttene, men himmelen ble raskt for mørk. De fleste av de andre bildene har denne ''glorien'' som jeg snakker om. Jeg ønsket meg en lys himmel sammtidig som flomlysene var tent, men tror nok at august allerede er for mørk. St. Hans er nok det beste tidspunktet.
Ellers, hva synes dere om bildet slik det vises her?
Igjen, tusen takk for veiledning og kommentarer - hilsen Åse ;-)
Tor a.
Atter en liten lærerik stund på foto.no Takker for det MVH TA
Carsten A.
Men det er jo den muligheten å ta en eksponering (på stativ) før det er blitt helt mørkt, og så en ny når flomlyset er tent, eventuelt gjøre to selvstendige opptak og kombinere dem i PS. Hvor fra er dette bildet tatt forresten, Wiels Plass/Nedre bankegate, omtrent?
MVH CA
Bjørn H.
Tipper det er tatt fra fisketorget, el. der
Shellstasjonen lå.( Men det var jo ikke meg
du spurte).
MVH. Bjørn.
Åse G.
Det var en spennende idee, Carsten, å ta bildet som en dobbeleksponering!! Jeg hadde håpet å få til et bilde jeg kunne bruke til ''softe-effekten'' som du og Ola-E. Hofshagen sendte meg tips på (ref. Ola-E. Hofshagen's bilde nr. 20379 og bilde nr. 20297).
Dagens Halden reklame: Joda, for de lokalkjente; bildet er tatt fra den flotte nye bryggepromenaden vi har fått langs Tisa - mellom fisketorget og Wiels Plass, og bak bygningen til OK trykk. Her er det mange flotte motiver, både tidlig og sent.
- Hei igjen, Åse ;-)
Carsten A.
Skjønner at jeg må ha meg en ny tur til Halden med det første!
MVH CA
Erik A.
Som nevnt finnes jo også muligheten på morrakvisten. Da vil lyset komme fra motsatt retning enn om kvelden, og det kan tidvis benyttes. Dog ikke her, da morralyset kommer fra ''gal retning'' i forhold til festningen. En annen ting er at flomlys som regel er fotostat-styrte. Slike slås tidvis av ved en annen lux-styrke enn de slås på ved, og flomlyset kan derfor (kanskje) stå på forholdsvis lenger inn i dagslyset om morran enn om kvelden. Verdt å observere ihvertfall. En siste løsning er å prøve ved annerledes vær/himmel/årstid. Mulig en flat og glødende senhøstkveld kan benyttes, gjerne med litt nysnø til å stå for opplettingen av skyggene? Den sjansen vil jo snart nok by seg...
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
først og fremst så kan det være smart å velge bort alt for kontrastrik film. Min erfaring er at ''raske'' filmer ofte har en tendens til å være i faresonen her. Dernest vil kvaliteten på objektivet ditt vise seg ved nettopp slike motivvalg, dette både når det gjelder den nevnte kontrasten, og i forbindelse med overstråling og ''glorier'' av forskjellig art. Et toppobjektiv inneholder glasstyper som vil bidra til å øke kontrasten dersom motivet er litt ''dødt'', men også motsatt, nemlig at sterkt kontrastrike motiver ''tas litt ned'' før det festes til filmen. Såfremt det av dybdeskarphetsmessige årsaker er mulig, kan du jo også forsøke blendere hvor objektivet frembringer noe mindre kontrast enn på blender 16. Forøvrig har bildet et bra potensiale, med en fin komposisjon og (på min skjerm) en riktig eksponering. Lykke til videre!
Mvh
GSk
Så gjelder det å ta endel opptak. Still deg opp på et tidspunkt hvor det opplagt fortsatt er for lyst, og fotografer i ca. 1/2 til 3/4 time, f.eks. 1 opptak hvert 10. minutt el. lign. Lykke til!
MVH CA
Det som er utfordringen her er at lysene på Festningen ikke går på før sent, tror det var kl. 23.00, og disse bildene er tatt i det lysene tennes. Jeg tok en serie med flere bilder de første 15 minuttene, men himmelen ble raskt for mørk. De fleste av de andre bildene har denne ''glorien'' som jeg snakker om. Jeg ønsket meg en lys himmel sammtidig som flomlysene var tent, men tror nok at august allerede er for mørk. St. Hans er nok det beste tidspunktet.
Ellers, hva synes dere om bildet slik det vises her?
Igjen, tusen takk for veiledning og kommentarer - hilsen Åse ;-)
MVH CA
Shellstasjonen lå.( Men det var jo ikke meg
du spurte).
MVH. Bjørn.
Dagens Halden reklame: Joda, for de lokalkjente; bildet er tatt fra den flotte nye bryggepromenaden vi har fått langs Tisa - mellom fisketorget og Wiels Plass, og bak bygningen til OK trykk. Her er det mange flotte motiver, både tidlig og sent.
- Hei igjen, Åse ;-)
MVH CA