St. Johns Wood
Undergrunnsstasjon i London nær Abbey Road. Mange etasjer ned fra bakkeplan - som mange av stasjonene er.
Utstyr
  • Nikon F601
  • Tamron 28 - 200 mm
  • Blender-
  • FilmtypeKodak 400 ASA
  • Nei
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
  • KategoriDiverse
  • Lastet opp
  • Visninger209
  • Nøkkelord
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_17999} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (27)
Avsluttet .

Tøft ! Kule farger !!
Avsluttet .

får virkelig ''reise'' følesen av den uskaprheten i personen ved siden av .
Torunn B.

Takk, Bent. Tror ikke jeg hadde mer enn 1/8 sek. lukker og brukte ikke stativ. Har mange temmelig uskarpe, ja. Men syns også det er greit at personene er uskarpe på dette.
Torunn :-)
Avsluttet .

Du er utrolig god på det med motiver med skikkelig dybdeskarphet...er du selv like dyp mon tro?

Mvh
Terje

PS! Du reiser mye, når skal jeg få bli med?
Torunn B.

Tusen takk, Terje. Du får spørre andre om min egen dyphet. Men man har da levd en stund og tatt noen sjanser og lært litt...

PS: Er dessverre blakk foreløpig etter å ha vært i fire land i år. Men kanskje i 2002... :-)

Torunn.
Avsluttet .

:-))
Samuel A.

En otroligt flott bild, det enda jag stör mig lite på är att den inte är exakt symmetrisk. Trappräckena kommer med lite olika vinklar in i bilden och har olika avstånd till vardera bildsidorna. Rätt kul med människorna i bilden, det gör bilden till både en dokumentär och en väldigt rent estetisk bild.
Torunn B.

Samuel: Tusen takk. vedr. usummetrien - jeg har sett det selv, og er litt irritert på det jeg og. Men det var det eneste skarpe bildet jeg hadde fra noen av undergrunnsstasjonene. Så det fikk bare stå til. Få ta meg litt bedre tid når jeg tar bilder.
Torunn :-)
Lise B.

Nesten. Enig i at det burde vært helt symmetrisk, og det ser litt undereksponert ut, kanskje?
Tarjei Ekenes K.

bra motiv. hvis du ser bort i fra rulletrappene på hver side, ser det ut som inngangen til et slags tempel.
Torunn B.

Lise: Fint med kommentar. Takk skal du ha. Men hva mener du med ''nesten''?

Tarjei: Takk for kommentar du og. Vedr. sammenligningen med tempel - det hadde jeg ikke tenkt på, men det er litt i det.

Torunn :-)
Bjørn H.

Enig med de andre,også Tarjer angående det med tempel ingang!!
Flott att man bruker fantasien,godt å få brukt den!!

BH
Carsten A.

Jeg er fascinert av disse stasjonene og trappene selv (og London i det hele tatt) - dette er bra, selv om 100% symmetri (IKKE lett i situasjonen) kanskje hadde satt en prikk over i'en.

Undereksponert? Tja, kanskje etter en rent teknisk vurdering, men (omveien via papir til) flatbedscanner gjør nok sitt til at noe blir borte. Den filmen du har brukt har etter min mening også et litt begrenset område, og krever vel også ganske nøyaktig eksponering. Prøv Fuji Superia/Fuji Press 800 en annen gang, betydelig større frihet i opptakssituasjonen. Og den filmen har IKKE korn, og konkurrerer med de fleste filmer på 200-800 ISI i skarphet og eksponeringstoleranse.
MVH CA
Torunn B.

CA: Takk skal du ha for kommentarer og det gode rådet om filmtype. Jeg skal prøve den filmen du anbefaler neste gang. Jeg har vært litt for redd for korn i bildene.

Torunn :-)
Bjarte K. F.

Glitrende, Torunn !Liker veldig godt den lange eksponeringstiden, fargene og symmetrien! De uklare personene i bildekantene skaper ''liv'' og passer veldig godt inn.
Enig med CA i filmvalget. Fuji sin 800 er en fantastisk anvendelig film!

Noe negativt...? Hm...Nei, hvorfor det?

Alt i alt et flott bilde!!!
Torunn B.

Kjempehyggelig! Takk skal du ha, Bjarte!
Jeg har også gode erfaringer med 800 ASA fra før. Til og med i Egypt, der jeg fikk råd om å bruke 100 ASA p.g.a. at det skulle være så lyst der. Men det var faktiske i minste laget.

Har allerede kjøpt meg film etter CAs anbefalinger, og venter bare på anledning til å prøve meg frem.

Torunn :-)
Carsten A.

Personlig bruker jeg Fuji Press/Superia 800 når jeg ikke vet noe om lysforholdene på forhånd, men vil ha full frihet til raskt å kunne bruke håndholdt kamera uten særlige forberedelser, herunder med middelslang tele (opp til 200mm), eventuelt også inne i svak belysning, gjerne supplert med ettbensstativ.

Med moderne kameraer på blenderprioritert er høyt lysnivå intet problem med 800 ISO film, det betyr bare ekstremt kort eksponeringstid.
MVH CA
Torunn B.

Jeg har brukt Fuji Superia 800 på en rockekonsert sønnene mine holdt med bandet sitt her i Bergen. I sånne situasjoner er det temmelig mørkt, men det er likevel ubrukelig med blitz. Mange av de bildene ble så bra at de brukte dem til bilder på CD-cover etterpå.

Jeg brukte også tilsvarende film inne i gravkammere i Kongenes del i Egypt. Der var det forbudt med blitz. Og utendørsopptak med resten av filmen ga veldig fine farger.

Ellers har jeg bare brukt standard 200 ASA.

Jeg kommer nok til å benytte meg av Fuji Superia 800 el. l. heretter på reise i alle fall. I tillegg til innendørs med dårlig belysning. Jeg bruker som regel blenderprioitert innstilling på kameraet. Vil helst bestemme dybdeskarpheten først og fremst. Men regulerer den om eksponeringstiden blir for lang.

Takk for all verdifull informasjon.

Torunn :-)
Torunn B.

Korreksjon:
Kongenes DAL.
Og SOM REGEL bare brukt standard 200 ASA film.

Torunn :-)
John G.

Hallo Torunn!
Takk for alt det faglige som kom frem i dagen p.g.a. bildet ditt.
Jeg har alltid, nesten, skydd høy-ISO filmer pga redselen for korn, men nå må jeg også prøve.
John
PS Alle gode kommentarer er allerede gitt, så... :-)
Torunn B.

Hei du!

Jeg også er velidg glad for råd og vink. Har allerede lært en del her på et par måneder. Og blitt dristigere med utsnitt og flinkere på Photoshop. Nå er det turen for å prøve ny film på flere motiver og i flere opptaksforhold. Fikk råd i en fotoforretning at grensen er nok sannsynligvis på 800. En 1600-film vil nok gi synlige korn. Men det koster ikke allverden å prøve det heller.

Torunn :-)
Carsten A.

I 1970/80-årene var det endel i Oslo Kamera Klubb (og andre steder) som konsekvent brukte TriX400 fremkalt i Rodinal. Dels for alltid å ha en hurtig film tilgjengelig, dels (pga. Rodinalfremkallingen) for å få knallskarpe, distinkte korn. Gir en fin effekt på store forstørrelser på sv/hv baryttpapir.

Når det gjelder hurtig negativ fargefilm, blir kornene der noe mer lodne. Det er ikke kornstruktur i bildet som skal skremme noen bort. Men lodden kornstruktur ser jo ikke så bra ut.
MVH CA
Torunn B.

CA: Når du nevner TriX400 så klinger det noen bjeller her. En kamerat av meg i Porsgrunn (jeg er derfra) var ivrig fotograf og tok noen sv/hv-bilder av meg i 1971 med den filmen, nettopp for å få store korn. Det ga en fin effekt i vise tilfeller. Jeg har et par av forstørrelsene (store) ennå. Men siden jeg ikke har tatt dem selv, så legger jeg dem ikke ut.

Takk igjen for fyldige forklaringer.

Torunn :-)
Thorfinn B.

bedre denne ja.
Torunn B.

Takk for at du stakk innom her og. Her hadde jeg mitt kjære Nikon :)
Lars B.

Det er litt for rødt nede i bunnen av trappa. Men ellers veldig fint. Etter å ha bod i england og vært i London et par ganger har jeg gode minner fra undergrunen
Torunn B.

Hei!
Hyggelig at du liker det. Jeg har også gode minner fra undergrunnen. Det blir gjerne litt rødt når man ikke bruker blitz, og det er glødelamper som belysning. Virkeligheten er ikke alltid så lett å fange.

Torunn :-)
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu