D700  •  85mm f/ 1,4
D700 • 85mm f/ 1,4
ISO 1600 • +0,3EV • 1/250 • f/ 2,0

Nest etter de endeløse støydiskusjoner kommer diskusjonene om JPG kontra RAW. Det store og alltid tilbakevendende spørsmålet er selvsagt: Skal man la kameraets signalprosessor gjøre jobben og konvertere opptakene direkte til JPG, eller er det en fordel å gjøre alle opptak i RAW og så fremkalle disse selv i en RAW-fremkaller ?

Filkvaliteten fra D700 gir grunn til å dvele litt ekstra ved denne problemstillingen.

D700 gir via menyvalg en rekke muligheter for fininnstilling av fil- og bildekvalitet. Man kan gjøre de sedvanlige innstillingene for hvitbalanse, kontrast, fargemetning og oppskarping. Men man kan også stille inn ulike parametre i Active D-Lightning, justere inn ulik grad av støyreduksjon ved høy ISO samt vignetteringskompensasjon. Slik D700 er integrert med Capture NX2 (som må kjøpes separat), vil man ha glede av disse innstillingene også ved opptak til RAW fordi man får fremkalt RAW-filen automatisk i Capture NX2 basert på denne taggingen som er innbakt i NEF-filen. Disse taggene leses ikke av andre "nøytrale" RAW-fremkallere (som f.eks. Lightroom og Aperture).

Men man må ha en ganske grundig og inngående forståelse av "hva" og "hvordan" disse innstillingene påvirker opptaket for å kunne bruke disse forhåndsinnstillingene på en god måte. Paradokset er nemlig at hvis man bruker innstillingene feil, så kan man risike å ende opp med opptak som filteknisk er dårligere enn hvis alle disse innstillingene var nullstilt.

Opptak rett til JPG har altså mest nytte av kameraets komplekse innstillingsmuligheter. Grunnkvaliteten i RAW-filen er så god og mulighetene for å tilpasse konverteringsprosessen så mangfoldig, at for dem som virkelig har de riktige kunnskapene og forstår å utnytte potensialet i de ulike parametrene, gir D700 mange muligheter. Man kan gjøre både individuelle og motivtilpassede innstillinger og jeg er overbevist om at i de rette hender kan derfor JPG rett ut av kamera være en løsning som gir topp resultat. Dermed er kanskje JPG alt man trenger.

Ved opptak til RAW er alt dette av vesentlig mindre betydning.
Utsnitt • 100%  • ISO 1600  •  +0,3EV
Utsnitt • 100% • ISO 1600 • +0,3EV
Utsnitt • 100%  • ISO 1600  •  +0,3EV
Utsnitt • 100% • ISO 1600 • +0,3EV

Bildeeksempelet på denne siden (med tilhørende 100%-utsnitt) viser at D700 gir ISO1600-filer med gode kontraster, fine hudtoner og uten synlig støy. ISO1600 kan rett og slett anses som en "standard" følsomhet som kan brukes også når det stilles optimale krav til filkvaliteten.
Utsnitt • 100%  • ISO 1600  •  +0,3EV
Utsnitt • 100% • ISO 1600 • +0,3EV
Utsnitt • 100%  • ISO 1600  •  +0,3EV
Utsnitt • 100% • ISO 1600 • +0,3EV

I reklamen for D700 flørter Nikon åpenlyst med flere målgrupper. For det første så presenteres det til den entusiastiske amatøren som et komplett kamera som både har strålende filkvalitet og banebrytende ISO-verdier. For det andre så fremstilles det som en kompakt modell velegnet for den profesjonelle fotografen som utsetter kameraet for store påkjenninger i all slags vær uten at et bilde spoleres. Basert på mine erfaringer er det ikke langt fra sannheten.

At en ny kameramodell brukes i 3 uker av en amatørfotograf avdekker nødvendigvis ikke alle aspektene ved kameraets egenskaper, men det er ikke tvil om at Nikon i D700 har fått frem et mektig og imponerende kamera som bør kunne vekke begeistring i flere leire.

Som jeg påpekte helt i begynnelsen så trekker D700 alltid litt strøm både til krystallene i søkeren og fordi kameraet alltid viser antall bilder som det er plass til på minnekortet. Batterikapasiteten oppleves å være veldig god, spesielt for oss som nesten aldri bruker LCD-skjermen til å betrakte bilder på. Uten at jeg har hatt anledning til å måle direkte, så virker det som én ladning holder merkbart lengre enn jeg er vant med fra 5D.

D700 er ikke perfekt. Til det er antall knapper og hjul for omfattende og deres plassering for tilfeldig. Dette er imidlertid noe de aller fleste vil lære seg ganske raskt og de som kommer fra andre Nikonmodeller vil antakelig ha det meste av dette i fingrene allerede. Mange knapper betyr imidlertid at det er mange punkter som må forsegles - ikke minst popup-blitzen virker sårbar. Lokk over minnekort er utført på lignende måte som 5D. Heller ikke gummidekselet over de elektroniske kontaktene virker mer solid enn på 5D. Så selv om det heter seg at D700 er godt værforseglet, så er det mange potensielle muligheter for lekkasje.

Det forundrer meg også at søkeren ikke har 100% dekningsgrad. Det burde være en selvfølge i et hvert kamera av D700s kaliber som er rettet mot entusiastiske amatører og profesjonelle brukere. I seg selv er imidlertid søkeren en fryd å bruke.

Følelsen av å bruke ett solid og kapabelt verktøy er imidlertid frydefull i de aller fleste situasjoner. Jeg synes at D700 er et gjennomgående strålende kamera og det vil nok også tilfredsstille dem som driver med mer actionpreget fotografering enn undertegnede. Det jeg setter aller mest pris på er den fantastiske filkvaliteten kamera gir gjennom hele ISO-registeret.

Alt i alt virker D700 bunnsolid. Hvis man tar seg tid til å lære seg de mange komplekse finessene, er det dessuten imponerende fleksibelt. Det er raskt på de områdene hastighet er viktig. Det kan tilpasses mange ulike brukssituasjoner og det tilbyr de aller fleste muligheter enhver fotograf kan ønske seg. D700 er rett og slett et fantastisk kamera.

D700 anbefalt på det varmeste.
D700  •  85mm f/ 1,4
D700 • 85mm f/ 1,4
ISO 1600 • +0,3EV • 1/250 • f/ 2,0



Oktober 2008
Geir Brekke

Tilbakemeldinger sendes til: zevs@mac.com