De fleste som fotograferer vet at lysforholdene har stor betydning for hvordan det ferdige bildet blir. Ideelt sett burde kameraets bildebrikke kunne fange alle motivets nyanser. Men hvis det er lysforhold med kraftige kontraster, har nok mange opplevd å få enkelte bilder med helt sorte og/eller helt hvite partier.

Dette skyldes at lysforholdene i motivet har gitt så store kontraster at kameraet ikke har vært i stand til å fange hele tonespekteret. Man sier ofte at det er for stor dynamikk i motivet til at kameraet kan klare å gjengi dette. Dynamisk spenn kan derfor defineres som forskjellen i lysintensitet mellom de mørkeste og de lyseste tonene i motivet som kameraet klarer å gjengi detaljer i.
Å utnytte hele det dynamikkspennet handler om å plassere eksponeringen så lyst som mulig. Dette betyr at mellomtonene får best mulig toneforløp og skyggene beholder detaljoppløsningen. Samtidig betyr dette økt fare for å brenne ut i høylysene.

50D imponerer meg på lav ISO (100-1000) og jeg opplever at filene har store justeringstoleranser både i de vanskelige skyggene og i de viktige mellomtonene. Dette tilskriver jeg et lykkelig samspill mellom mange piksler, 14bit RAW og høy kvalitet i det digitale opptaket
Bildeeksemplene i denne seksjonen er tatt i skarpt solskinn. Motivet er stålgafler som er dandert på en hvit porselenstallerken slik at skyggene skaper grafiske figurer.

De store forskjellene i farger er hentet fram i RAW-fremkalleren ved å justere hvitbalanse, eksponering og fargemetning. Dette klarer 50D-filene uten den minste protest. Jeg velger derfor å vise ulike varianter av samme motiv for å synliggjøre hvor store justeringer som er mulig uten at dette gir seg utslag i støy eller banding. Fargetoner og toneforløp forblir jevne og fine og støyen holder seg pent og pyntelig i bakgrunnen på tross av justeringer som ikke bare er unormal, hvitballansejusteringene jeg har gjort er rett og slett ekstreme.
Disse eksemplene viser at den 15,1Mp store RAW-filen på ISO200 har en fantastisk kvalitet som etter min vurdering overgår 5D på samme følsomhet. Dette gjør at 50D faktisk har noen flotte, kreative muligheter så lenge lysforholdene er tilstrekkelig gode.
Selv om følgende metode er ganske omtrentlig, kan det være interessant å prøve å fastslå kameraets dynamiske spenn. Ved å ta 16 eksponeringer med en 1,0EV endring mellom hvert opptak, får jeg opptak av samme motiv som spenner over 16EV.

Ved å kontrajustere filene så langt det lar seg gjøre og studere hvordan toneforløpet både i høylys, mellomtoner og skygger "oppfører seg", er det mulig å få en relativt god formening om hvor stort dynamisk spenn det er på det digitale opptaket. Thumbnailene er gjengitt over. Denne øvelsen har jeg gjort med flere ulike motiv ved ISO200, og jeg vil anslå at 50D har et dynamisk spenn på opp mot 11EV. For en crop-1,6-brikke er dette meget imponerende.