Har man fulgt med på de store 50D-forventningene før det kom i handel og lyttet til den skaren av skuffede kommentarer som er blitt det til del etter at det ble tilgjengelig, så er det ganske klart at det nesten er en umulig oppgave å tilfredsstille alle.

På den ene siden har dagens crop-1,5/1,6-kamera i mellomklassen en imponerende funksjonalitet. De er solide, velbygde og har både en hastighet og en bildekvalitet som er ganske formidabel målt mot 3-4 år gamle modeller i samme klasse.

Samtidig synes mye av forventningene til filkvalitet å være basert på helt urealistiske premisser. Fysiske begrensninger kommer man tross alt ikke utenom og det er nok bare å se i øynene at med over 15 millioner piksler plassert på en 14,9x22,3mm stor flate, så er det antakelig ikke særlig mye mer å hente ved høye ISO-verdier.

Grunnen til at 3 år gamle 5D kan oppvise bedre filkvalitet ved ISO1600 er nettopp fordi den har piksler som er 3 ganger så store. Følgelig fanger de samme lysmengde 3 ganger raskere. I begrenset belysning og i mørke partier gir dette 5D åpenbare fordeler (se ISO3200-sammenligningen).

Bildeeksempelet på denne siden (med tilhørende 100%-utsnitt) viser at 50D gir både ISO400 og ISO800-filer med gode kontraster, fint toneforløp, høy oppløsning, flotte valører, lite synlig støy og dermed fremstår de svært finkornet. ISO800 vil jeg kalle eksemplarisk og kan antakelig anses som en standard følsomhet som kan brukes også når det stilles optimale krav til filkvaliteten.

Over ISO1000-ISO1200 skjer det imidlertid en merkbar degradering av filkvaliteten. ISO1600 fungerer utmerket i de fleste tilfeller, men krever påpasselig eksponeringskontroll. ISO3200 er fremdeles brukbar, men her merkes en reduksjon i detaljoppløsning over hele tonespekteret sammenlignet mot 5D. ISO6400 kan brukes i nødsfall, men har begrenset teknisk verdi. Som allerede nevnt forbigås ISO12800 i stillhet.
Fordi både forventninger, omtaler og tester er overfokusert på høye ISO-verdier, så synes jeg at 50D overses på de områdene det virkelig briljerer. Det har imponerende store justeringstoleranser på følsomhetsverdier opp til ISO800. Sammen med den høye oppløsningen på 15,1Mp gir dette et utgangspunkt for høy grad av individuell bearbeiding og mulighet for store utskrifter med god detaljoppløsning.

Sammen med kvalitetsoptikk er 50D i stand til å levere bilder som kan måle seg det meste. Og gir man 50D nok lys, så skinner det blant de beste.
Canons reklame flørter åpenlyst med flere målgrupper når det gjelder 50Ds prestasjoner. "For avanserte amatører og halvprofesjonelle fotografer, eller profesjonelle som ønsker seg en kraftig reservemodell, er EOS 50D et enestående kamera" sier Canon selv i den norske pressemeldingen.

Det er ikke tvil om at Canon i 50D representerer en sterk og naturlig utvikling fra forløperen 40D. Det er både ett flott og imponerende kamera som bør kunne vekke begeistring i flere leire.

Selv om antall knapper og hjul er omfattende, er deres plassering ganske ryddig og oversiktlig plassert. Dermed vil nykommere lære seg betjeningen ganske raskt. Og de som kommer fra andre Canonmodeller vil antakelig ha det meste av dette i fingrene allerede. Lokk over minnekort er utført på lignende måte som 40D/5D og også gummidekselet over de elektroniske kontaktene er også av samme utførelse som på 40D/5D.

Selv om 50D er solid bygget og godt værbeskyttet, er det mange knapper og mange gjennomføringspunkter som skal forsegles - ikke minst virker popup-blitsen sårbar. Hvorfor erstattes ikke disse spinkle popup-blitsene i stedet med en styreenhet for blits på semiproffe modeller? Det ville både eliminert et av de mekanisk svakeste punktene på kamerakroppen, samtidig som kameraet direkte kunne styre eksterne blitser uten egen fordyrende styreenhet eller irriterende kabel.

Batterikapasiteten oppleves å være veldig god, spesielt for oss som nesten aldri bruker LCD-skjermen til å betrakte bilder på. Uten at jeg har hatt anledning til å måle direkte, så virker det som én ladning holder minst like lenge som jeg er vant med fra 5D, på tross av at støvfjerningsfunksjonen aktiveres både når kameraet skrues på og av. På den andre siden så regner jeg med at omfattende bruk av LiveView sammen med IS-objektiver vil trekke mye strøm. Derfor vil et løst, ekstra batteri til å ha i lommen være første naturlig supplement.

Det forundrer meg at søkeren i 50D ikke er oppgradert til 100% dekningsgrad. Siden 50D er rettet mot entusiastiske amatører og semiprofesjonelle fotografer, burde det være en selvfølge at man kunne se hele motivutsnittet i ethvert kamera av 50Ds kaliber. Søkeren er imidlertid lys og kontrastrik og er flott i brukt, tatt i betraktning at det er en crop-1,6-modell.
Opplevelsen av å bruke ett solid og kapabelt verktøy er sterkt tilstede i de aller fleste situasjoner. 50D er et gjennomgående solid kamera og det vil nok også tilfredsstille dem som driver med mer actionpreget fotografering enn undertegnede.


Alt i alt virker 50D bunnsolid. Hvis man tar seg tid til å lære seg de mange komplekse finessene, er det også fleksibelt tilpasningsdyktig til ulike fotosituasjoner. Det er raskt i bruk, relativt enkelt å betjene og det kan tilpasses mange ulike brukssituasjoner. Slik jeg vurderer det så er det et kamera som vil takle de aller fleste situasjoner en aktiv fotograf kan havne i.

50D anbefalt på det varmeste.

Geir Brekke


Alle typer tilbakemeldinger og kommentarer ønskes.

Disse kan sendes til: zevs@mac.com