Det er nå snart gått tre år siden redaktøren første gang spurte om jeg ville skrive om mine kameraerfaringer. Å bli utfordret på en slik måte var selvsagt smigrende og allerede før første artikkel ble publisert sto det klart for meg at jeg ville prøve å gi skriveriene et annet fokus enn det rent tekniske.

Jeg er (på mange måter) mer interessert i hva som skiller kameraene fra hverandre enn hva som gjør dem like. Derfor har det vært naturlig å prøve å observere hvordan kameraene påvirker min måte å fotografere og tenke bilder på. Etter et godt dusin publiserte artikler er det nå på tide å gjøre et lite tilbakeblikk.


Utfordringen så langt har vært å lage artikler med en personlig innfallsvinkel. Formålet (slik jeg opplever det) er å formidle at rein teknologi (kamera) kun er en liten bestanddel i den bildeskapende prosessen. I sin ytterste konsekvens skal disse artiklene beskrive det kreative samspillet mellom menneske og maskin. Å presentere dette som tekst med fotografiske eksempler har derfor vært en stor utfordring.

Personlig har jeg hatt som mål å formidle mine inntrykk slik at kameraet blir beskrevet på en informativ måte, men likevel med relevante og etterrettelige momenter. Men kameraet er kun den ene delen av et redskap. For at dette redskapet skal være komplett trengs det et objektiv. Det er nemlig samspillet kamera+objektiv som legger premissene for de fotografiske mulighetene. Derfor har jeg prøvd å formidle både hva kamerahuset er i seg selv og hva jeg gjør (får til) med kameraet og tilgjengelig optikk.


En utstyrsanmeldelse handler ikke bare om hva brukeren kan gjøre med utstyret, den kan også innholde momenter om hva utstyret gjør med den som bruker utstyret. Det mest spennende er (slik jeg ser det) om et spesifikt kamera får frem nye sider i meg som fotograf.

Det har derfor vært viktig for meg å kjenne etter hvordan kameraene påvirker min måte å fotografere på. Satt på spissen vil jeg si at det beste kameraet er det som blir usynlig mellom hendene mine slik at jeg kan konsentrere meg om fotograferingen.


At redaktøren i sin tid spurte en amatør i stedet for en profesjonell fotograf om å skrive kameraartikler indikerte tydelig (slik jeg oppfattet det) at redaksjonen ønsket seg noe annet enn tradisjonelle kameratester.

Helt fra jeg fikk Nikon D700 i hendene har jeg vært bevisst på at artiklene skal være noe annet enn tekniske beskrivelser. Min private arbeidstittel var derfor "skråblikk" helt fra starten. De første artiklene ble imidlertid publisert som "Test". Dermed ble det en del "fram og tilbake" om artiklene var en "test" eller om artiklene ikke var en "test". Dette løste seg ved å la arbeidstittelen også bli navnet på artikkelserien.