Alle DSLR-kamerane har en JPG-opsjon. Likevel har det fra første stund vært et viktig grep kun å fotografere til RAW. Jeg er klar over at en del kamerainnstillinger kun har innvirkning på JPG-filen, men beslutningen om å neglisjere JPG beror på to ulike forhold:

1. For det første ville det bety at antall filer jeg skulle forholde meg til ville stige meg langt over hodet.
2. For det andre mener jeg at det filtekniske potensialet bør undersøkes og vurderes ut fra RAW-filer.

Jeg har med overlegg valgt å bruke begrepet "fremkalle" om prosessen med å justere RAW-filer. Norske synonymer på fremkalling er blant annet skape, avføde, forårsake, utløse, bevirke og avstedkomme. Fra engelsk har vi "develop", det uttrykket kan like gjerne oversettes med "å utvikle" som "å fremkalle". Det er altså ingenting som tilsier at det skal være involvert kjemikalier i en utviklings- eller fremkallingsprosess, hverken på norsk eller engelsk. Jeg synes derfor ordet "fremkalle" beskriver prosessen på en presis måte og beskriver nøyaktig det jeg gjør når jeg jobber med RAW-filene i Lighroom, Aperture, Bibble, DPP, NX2, ACR, DxO osv. osv.

I parantes: At jeg konverterer de ferdig fremkalte RAW-filene til TIF for videre bearbeiding i PhotoShop eller til JPG for bruk i denne artikkelen er en helt annen ting.


Jeg har underveis på mange ulike måter utforsket hvordan ulik eksponeringspraksis påvirker den filtekniske kvaliteten fra mange ulike kameraer. Disse eksponeringene dannet etter hvert et ganske solid bakteppe for noen entydige konklusjoner, noe som resulterte i artikkelen "Eksponering til RAW":

http://foto.no/cgi-bin/articles/articleView.cgi?articleId=41506


Da jeg jobbet med Leicas fasinerende rammesøkerkamera M8.2 oppdaget jeg at jeg savnet arbeidet og stemningen i mørkerommet. Jeg begynte derfor å utforske nærmere hvordan sort/hvitt-resultatet kunne kontrolleres og påvirkes når jeg jobbet digitalt. Det resulterte i artikkelen "Fra RAW til sort/hvitt":

http://foto.no/cgi-bin/articles/articleView.cgi?articleId=42512


Da jeg jobbet med Olympus sin retro-modell E-P1 var savnet etter mitt gamle Olympus OM-system nesten ikke til å bære. Dermed ble det naturlig å grave i glemselens irrganger og hente frem dette flotte, men nå forlengst utgåtte systemet. Det resulterte i et eget, historisk og (ikke minst) nostalgisk Skråblikk på Olympus OM:

http://foto.no/cgi-bin/articles/articleView.cgi?articleId=42438


Når jeg jobber med digitale filer er det ofte jeg blir sittende og forundre meg over hvor stor forskjell det kan være i oppløsning, detaljering og skarphet mellom ulike opptak. Nærmere analyser av disse betraktningene resulterte i artikkelen "Oppskarping og oppløsning":

http://foto.no/cgi-bin/articles/articleView.cgi?articleId=42642


Når man bruker et speilreflekskamera finnes det mange ulike og noen unike muligheter til å kontrollere det fotografiske uttrykket på. Ved å ta bevisste valg i opptaksøyeblikket kan man skape mange ulike fotografiske uttrykk av det samme motivet. Dette innebærer imidlertid at man undersøker og utforsker ulike motivmessige muligheter slik at man oppdager dette fotografiske mangfoldet. Da hjelper det å ha kunnskap om hva som skjer, både i kameraet og i objektivet.

En systematisering av disse betraktningene resulterte i artikkelen "Den fotografiske verktøykassen":

http://foto.no/cgi-bin/articles/articleView.cgi?articleId=43380


Personlig synes jeg det er utrolig spennende å utforske ulike kamera- og objektivmodeller. Men underveis har jeg mange ganger slitt med å velge hvilke fotografier som skal presenteres i Skråblikkene. Enkelte ganger har jeg falt i staver over at jeg ikke har klart å se hva som skiller et godt bilde fra et dårlig bilde, eller hva som skiller et interessant fotografi fra et uinteressant fotografi.

Disse betraktningene resulterte etter hvert i artikkelen "Komposisjon":

http://foto.no/cgi-bin/articles/articleView.cgi?articleId=43488