At det er stor fokus på fil- og bildekvalitet fra nye digitalkamera i forhold til litt eldre modeller, er til å forstå. De fleste ønsker jo "best mulig bilder" og mange lurer på om siste modell gir bedre resultat. Gode resultat på høy ISO gir selvsagt også mulighet til å bruke de litt lengre brennviddene utover i skumringstimen.

Mange har antakelig lagt merke til ISO-støy ved bruk av høy ISO. Det rapporteres om svært ulike støyforhold fra ulike brukere som gjerne har samme kamera. Det er vel knapt noe emne som diskuteres så mye som ISO-verdier og støyegenskaper for digitale speilreflekskamera på ulike nettsteder og i ulike fotoklubber.

Min erfaring er at det først og fremst er undereksponering som forårsaker dårlige opptak, og oftest er ISO-støy forårsaket av misforståelser og åpenbare brukerfeil. Vi skal se at ISO-støyen ofte kan kontrolleres og minimeres med enkle eksponeringstiltak.

Det viktigste å huske på er at uavhengig av motivkontraster skal man forsøke å eksponere slik at det er unødvendig å lysne bildet i RAW-fremkalleren. Bildet av kristtornbladene er løftet +1,3EV i Lightroom og er derfor i utgangspunktet (etter min vurdering) undereksponert. Støyen er likevel fraværende fordi D90 har svært god filkvalitet og lite støy på lave ISO-verdier.
Her ser vi samme utsnitt av en rose eksponert ved 6 ulike ISO-innstillinger. Som vi kan se så gir D90 veldig jevnt, fint toneforløp opp til og med ISO1600, selv om vi ved ISO1600 ser at begynnende støy reduserer kantskarpheten noe. Også ISO3200 har brukbare kvaliteter, mens både toneforløp og støy gjør at detaljer er i ferd med forsvinne ved ISO6400.

Disse opptakene er eksponert i henhold til lysmåleren og fremkalt uten justering av eksponering i RAW-fremkalleren. Nedenfor skal vi se at riktig eksponeringskompensering tydeligere gir positive utslag for filkvaliteten ved høye følsomheter.

Det kan derfor være fornuftig å prøve og utnytte eksponeringstoleransen i høylysene ved høye ISO-verdier. Det er nemlig stor forskjell når det gjelder støy mellom undereksponering og overeksponering ved ISO1600.
Bildet av trestammen er satt sammen av 4 utsnitt med ganske ulike eksponeringer. Øverst kan vi se at et ISO6400 +1,3EV-opptak har bedre toneforløp og omtrent samme støy som et ISO1600 -1,3EV-opptak. Nederst ser vi at ISO1600 +1,3EV gir flott filkvalitet mens ISO6400 -1,3EV gir noe som mest minner om grums. Min hovedkonklusjonen er at man skal nøye vurdere hvilken kompensasjon som kan benyttes ved høy følsomhet hvis man ønsker god filkvalitet.

Så lenge man sikrer seg mot overeksponering av høylysene, vil man med alle digitalkamera oppdage at en lys eksponering har positiv innvirkning på både ISO-støy og toneforløp. Grunnen til at en lys eksponering både har mindre støy og bedre toneforhold i skyggene beror på to ting:

For det første så justeres et lyst opptak ned slik at det blir mørkere i RAW-fremkalleren. Også støyen gjøres mørkere og kamufleres dermed bedre. For det andre så lagres hele toneforløpet i en lys eksponering slik at hver nyanse innholder litt mer finmasket digital informasjon, noe som gjør at spesielt mørke nyanser fremstår litt "renere" og med bedre detaljoppløsning.

Disse to enkle forholdene forsterker hverandre. Hvis samme motiv eksponeres med eksempelvis ISO800 -0,7EV og ISO1600 +0,7EV, så vil ISO1600-opptaket ha litt bedre toneforløp og litt mindre støy samtidig som det kan eksponeres med en litt raskere lukkertid.
Bildet av de røde bærene er kompensert -1,3EV ved opptak. Men fordi bakgrunnen er svært mørk i forhold til de skarpt røde bærene, har det vært unødvendig å justere eksponeringen i Lightroom - her er en -0,7EV en "riktig" eksponering. Dette er også grunnen til at bildet er bortimot uten støy, noe som viser at ISO-1600 gir gode resultater.
Også dette bildet som er tatt på ISO3200 +1,3EV må kunne kalles relativt støyfritt. Det er justert ned 0,7EV i fremkallingsprosessen for å få frem alle de grønne valørene. Her ser vi altså at også ISO3200 kan gi bra resultat, forutsatt at man ikke eksponerer for mørkt.

Jeg håper disse eksemplene viser at støy i mye større grad handler om "riktig eksponering" i forhold til RAW-filens eksponeringstoleranse i høylysene enn om valg av ISO-verdi. Å eksponere riktig (= lysest mulig) har større positiv innvirkning på å dempe støy enn å velge lavest mulig ISO.