Da Canon introduserte 5D i september 2005 var det mange flere enn meg som ble begeistret. Dette kameraet hadde (endelig) samme opptaksformat som den tradisjonelle 35mm-filmen (24x36mm) mange var kjent med, et format som ofte omtales som fullformat eller ganske enkelt FF. På grunn av en overkommelig pris klarte Canon EOS 5D å okkupere en helt spesiell posisjon midt i flommen av digitale speilreflekskamera med nedskalert brikkestørrelse.

Canons reklame flørter nå åpenlyst med flere målgrupper når det gjelder nykommeren 5DIIs prestasjoner, noe som tyder på at de føler sine posisjoner truet fra mer enn en kant. Canon sier selv i den norske pressemeldingen: "Med fullformats CMOS-sensor og enestående ISO-ytelse, vil EOS 5D MARK II appellere til en hver fotograf som er på jakt etter best mulig kamerautstyr til studiobruk og bryllupsbilder, eller til natur- og reisereportasjer."

At oppfølgeren til 5D har latt vente på seg i over 3 år, har selvsagt betydd at mye har skjedd i mellomtiden. For litt over et år siden var det Nikons D3 som fikk de store overskriftene og ovasjonene, ikke minst fordi det hadde banebrytende ISO-egenskaper på en 12Mp bildebrikke med 24x36mm opptaksformat. Og med D700 som fikk samme bildebrikke som D3, lanserte Nikon et kamera som umiddelbart ble 5Ds hovedkonkurrent og varslet gode tider for alle oss som foretrekker 24x36mm-formatet. Dessuten må Sonys nykommer A900 med 24Mp og samme opptaksformat også anses som en reel utfordrer.

Dette betyr at en oppgradert utgave av 5D nå har fått knivskarp konkurranse. Dette er Canon tydeligvis klar over, for ved å leite litt i Canons egne produktblad finner jeg følgende fraser: "EOS 5D Mark II er et teknologisk mesterverk og alle funksjonene er utformet slik at du kan bli mer kreativ. Når lysforholdene er ekstremt dårlige og du ikke kan bruke blits, kommer EOS 5D Mark II virkelig til sin rett. En CMOS-sensor på 21,1 millioner piksler gir utrolige bilder som klart vil overgå standardene som etterspørres av de som er ledende i fotobransjen. Den nylanserte DIGIC 4-prosessoren gir sammen med sensoren enestående behandlingskapasitet og uslåelig gjengivelse av farger og tonenyanser."

Canon legger altså ikke fingrene i mellom og de fyrer opp under skyhøye forventninger. Den nyheten som er slått aller størst opp er implementeringen av videofilming i full HD-kvalitet. Den største bruksmessige endringen er en LCD-skjerm med firedoblet oppløsning og nye menyer. Men til syvende og sist er det likevel den nye 21,1Mp-brikken med 2 trinn utvidet følsomhet som utgjør den resultatmessige største endringen og som det naturlig nok er rettet uvanlig stor oppmerksomhet mot.

Essensielle forbedringer i forhold til originalen er 30% raskere opptakshastighet, en større bildebuffer, raskere prosesseringshastighet og en liten økning av dekningsgraden i søkeren. 5DII har også overtatt tidligere lanserte nyvinninger fra Canons øvrige modeller som forbedret og forsterket lukker- og speilmekanisme, mulighet for såkalt Silent Shutter Mode samt en funksjonell LiveView-modus.

5DII har også fått både bedre og flere pakninger og i følge Canon er kamerakroppen satt sammen med mer nøyaktige sammenføyninger. Dette er forbedringer som ikke er synlige, men som likevel er viktige å være klar over, og som betyr at 5DII tåler en del mer enn 5D både når det gjelder fuktighet, støv og fysiske påkjenninger. På denne måten er Canon i ferd med å tilfredsstille ønsket om et mer motstandsdyktig kamerahus i mellomsjiktet egnet for bruk i støvete omgivelser og som også tåler litt ruskevær.
En viktig bruksmessig forskjell i forhold til 5D er at 5DIIs nyutviklede menyer er organisert i faner med oversiktlige undermenyer. Paradoksalt nok har nå 5DII fått samme menyoppbygging som 350D hadde allerede for 4 år siden. Fordi jeg tidligere har brukt 50D (som har de samme menyene som 5DII) i noen uker, trenger jeg ingen tilvenning og jeg føler meg fortrolig med menyene nesten umiddelbart.

Kameraet har fått mange nye innstillingsmuligheter og derfor er innholdet i menyene ganske omfattende. 5DII har en egen infoknapp som henter frem kamerainnstillingene og viser dem på LCD-skjermen. Ved å trykke på set-knappen på kommandohjulet får jeg dessuten opp en oversiktsmeny. Her kan jeg kontrollere de viktigste innstillingene før en ny fotosesjon begynner eller justere ulike valg underveis. Enkelt og elegant.

5DII har også fått en egen hurtigknapp for bildestil. Den slår på LCD-skjermen hvor jeg kan velge blant ulike bildestiler med kommandohjulet på kameraets bakside. Ved å trykke på infoknappen kan parametrene for bildestil justeres på en oversiktelig måte. Også dette er enkelt og elegant. Det blinkende utbrentvarselet er dessuten tydeligere fordi det kommer opp på stort bilde.

Man kan nå kun slette enkeltfiler fra menyen. Hvis man ønsker å slette alle bildene samtidig, må man formatere kortet. Ved første øyekast kan dette synes som en tungvint løsning, men det gir samtidig en ekstra sikkerhet mot å slette alle bildene i stedet for et og et. Samtidig sikrer løsningen at kortet formateres regelmessig.

Siden Canon 5DII ved første øyekast nesten ikke er til å skille fra 5D, rent fysisk, er det enkelt å gå fra gammel til ny modell. De endringer som er gjort er absolutt til det bedre. Jeg synes umiddelbart at 5DII har fått en mer effektiv betjening. Men fordi knappene på toppen er reposisjonert og funksjonenes plassering er omorganisert, betyr sambruk med 5D en del feiltrykk i begynnelsen.
Det kan se ut som pentaprismehuset er blitt litt større og søkeren i 5DII har faktisk fått en liten oppgradering fra 96% til 98% dekningsgrad. Søkeren er også blitt ennå en tanke lysere og mer kontrastrik og er derfor svært flott i bruk. ISO-verdien vises nå både på toppdisplayet og som del av infoen langs søkerens nedre kant, noe jeg synes er en svært kjærkommen og viktig forbedring i forhold 5D. Prisen å betale er at infoen i søker har fått nedskalert tekststørrelsen i forhold til 5D.

5DII har fått en infrarød "Remote Control Sensor" på fremsiden av kamerakroppen som muliggjør trådløs betjening av utløser og som eliminerer behovet for egen utløserkabel. Dermed kan man trigge kameraet over lang avstand, en nyttig finesse i enkelte situasjoner. Det sitter dessuten en blank sensor under LCD-skjermen bak på kamerakroppen som justerer lysstyrken på skjermen i forhold til lystyrken i omgivelsene, en liten men elegant og nyttig detalj.

Canon har hentet frem et nytt batteri med ca. 50% bedre kapasitet for å dekke det økte energiforbruk pga. større skjerm, LiveView, Video etc. Batteriet gir opplysninger om ladestatus, antall eksponeringer og forventet levetid. Det nye batteriet er ikke kompatibelt med 5D. Det er heller ikke det nye batterigrepet, begge deler irriterende for oss som har et knippe reservebatterier og/eller batterigrep for 5D liggende.

3,9 bilder per sekund er for mange svært sedat, men i forhold til de datamengder som skal prosesseres (21,1Mp og 14bit RAW) så er det likevel ganske imponerende. En nyutviklet, kraftigere Digic-IV-prosessor har stor innvirkning på prosesseringshastigheten. På tross av nesten dobbel belastning klarer 5DII en 30% økt opptakshastighet i forhold til 5Ds 3 bps. Til sammenligning så klarer Sony A900 5 bps med 24Mp i 12bit mens Nikons nye D3x klarer 5bps med 24Mp i 12bit, men kun 2 bps med 24Mp i 14bit. Av en eller annen grunn har Canon utelatt muligheten for å velge mellom opptak til 12bit og 14bit, uvisst av hvilken grunn. Men tanken om at en 12bit-opsjon kunne ha betydd økt opptakshastighet og økt konkurranseevne i forhold til D700 er ikke langt unna.

Nytt RGB(Bayer)-filter med forbedret gjennomskinnelighet, forbedring av selve den lysfølsomme sensoren og reduksjon av avstanden mellom mikrolinsene som sitter over sensorene gjør at 5DII har fått utvidet den kalibrerte følsomheten 2 trinn fra tidligere ISO1600 til imponerende ISO6400.

Med introduksjonen av EOS 5D Mark II er nå hele Canon EOS systemet utstyrt med det Canon kaller "EOS Integrated Cleaning System". 5D er kjent for å være en støvmagnet, noe som merkes ved hyppige objektivskifter i støvete omgivelser.. Sensorrens er derfor svært kjærkomment, spesielt for oss som er litt uforsiktige når sensoren skal renses. Self-Cleaning Sensor Uniten i 5DII er dessuten oppgradert med Fluorine Coating på low-passfilteret for bedre avvising av støv. Forhåpentligvis er behovet for egen rensing kraftig redusert i 5DII.

At Canon snakker norsk har jeg alltid tatt som en selvfølge. Men etter å ha benyttet andre kameramerker hvor man må velge mellom svensk eller engelsk, er faktisk muligheten til å velge eget morsmål et viktig poeng som jeg synes bør trekkes frem.
Canon 5DII - et utvalg tekniske spesifikasjoner:

- 24x36mm CMOS bildebrikke
- 21,1 Mp (5616x3744)
- Kalibrert følsomhet: ISO100-ISO6400
- Ukalibrert følsomhet: L1 (ISO50), H1 (ISO12800), H2 (ISO25600)
- RAW, sRAW1 (3861x2574) og sRAW2 (2784x1856)
- 14bit A/D-prosessor
- Lukker: 150.000 sykluser
- 1 + 8 punkt autofokus samt 6 usynlige hjelpepunkt
- 98% søkerdekning
- 0,71x søkerforstørrelse (m/ 50mm objektiv)
- Utskiftbar mattskive
- 3,9 bps (bilder pr. sekund)
- 3" LCD-skjerm m/ 920.000 piksler
- LiveView med 100% dekning, 30bps
- Video: HD 1920x1080 (16:) & SD 640x480 (4:3), 30bps
- EOS Integrated Cleaning System
- Vekt: 810 g + batteri
- Ytre mål: b=152mm, h=114mm, d=75mm
- Video: HD 1920x1080 (16:) & SD 640x480 (4:3), 30bps

- EOS Integrated Cleaning System
- Vekt: 810 g + batteri
- Ytre mål: b=152mm , h=114mm , d=75mm

_________________________________

Les artikkelen Eksponering til RAW - en metodisk tilnærming for mer kunskap om hvordan Geir Brekke utforsker Canon 5D mark II.