Har man fulgt med på de store forventningene mange har hatt til 5DII allerede før det kom i handelen, har det virket som en både urealistisk og umulig oppgave for Canon å skulle kunne imøtekomme og tilfredsstille dem alle.

Selv om 5DII leverer varer i bøtter og spann på høye ISO-verdier har forventningene etter min oppfatning overfokusert på prestasjonene på det området. Personlig synes jeg at 5DII først og fremst virkelig briljerer på lave ISO-verdier. 5DII har imponerende store justeringstoleranser og sammen med den høye oppløsningen på 21,1Mp gir dette et utgangspunkt for høy grad av individuell bearbeiding, mulighet for store utskrifter med ekstraordinær detaljoppløsning og kreativ beskjæring uten at det får synlige konsekvenser.

Alt i alt virker 5DII bunnsolid. Det er fleksibelt, raskt i bruk, relativt enkelt å betjene og det kan tilpasses mange ulike brukssituasjoner. Slik jeg vurderer det er det et kamera som vil takle de aller fleste utfordringer en aktiv fotograf kan havne i, kanskje bortsett fra i typisk actionpregede situasjoner.

Da 5D ble introdusert høsten 2005 kostet det 27.500,-. 5DII selges for godt under 25.000,-. Når jeg tar i betraktning at 5DII er et mer solid kamera med bedre værforsegling, bedre filkvalitet på lave ISO-verdier, utvidet følsomhet, betydelig bedre oppløsning, en mer fleksibel betjening og på toppen av det hele tilbyr videofilming i 35mm-formatet er det nesten overveldende hvilken kost/nyttefaktor dette kameraet har i forhold til forløperen.

Jeg vil si at 5DII er et fabelaktig kamera med kun én åpenbar svakhet. I forhold til konkurrenten D700 er AF for dårlig i servo/følgemodus og periferipunktenes følsomhet virker for svake og er for trangt plassert. I forhold til Canons 1D-serie er 5DII såpass forskjellig at et mer velutviklet AF-system kun hadde styrket 5DIIs omdømme uten at dette hadde påvirket salget av 1D-serien. Med den utviklingen det har vært på dette punktet i andre kameraer de siste to-tre årene, kan det virke som Canon ikke helt har kjent sin besøkelsestid ved at AF ikke er oppgradert. Så selv om manuell fokus fungerer strålende, er det rett og slett en stor skuffelse å konstatere at et kamera i 5DIIs prisklasse ikke har AF-egenskaper i toppklasse.
5D betydde et paradigmeskifte når det gjaldt DSLR ved at 24x36mm-formatet ble levert i en kompakt innpakning til en (realtivt sett) overkommelig pris. 5DII fremstår som både en naturlig og sofistikert videreutvikling. Den filtekniske kvaliteten er nå på et så høyt nivå at det er svært få situasjoner man behøver å tvile på det tekniske resultatet. Dessuten er design og betjening akkurat så mye bedre at kameraet fremstår som et forbedret redskap. Underveis har jeg flere ganger tenkt at 5DII faktisk blottlegger en ny utfordring: Det fotografiske ansvaret er nå helt og holdent plassert hos fotografen fordi både oppløsning og følsomhet nesten må betraktes som grenseløse verdier. Godt redskap er halve jobben og dermed kan fokus flyttes bort fra de tekniske og over på de fotografiske utfordringene.

Jeg vet at fotografer med bakgrunn fra film og mellomformat tidligere har vurdert 5Ds 12,8Mp-oppløsning som for liten til å matche deres krav til toneforløp og detaljoppløsning. Ifølge tester som sammenligner nykommeren med Canons egen toppmodell 1Ds III så kommer faktisk filkvaliteten i 5DII best ut. Dermed skulle innvendingene om for "for dårlig oppøsning" være imøtekommet, noe som gjør at interessegruppen for 5DII antakelig er kraftig utvidet i forhold til forløperen.
Selv om jeg håper at denne testen gir et nøkternt, nyansert og nøytralt bilde av et flott kamera, er denne artikkelen først og fremst er en presentasjon av undertegnedes skråblikk, synspunkt og erfaringer der jeg har hatt særlig fokus på bildekvalitet. Min måte å utforske egenskapene ved ulike kameraer på er helt uten grafer og diagrammer fordi jeg ikke har noe laboratorium å gjøre målinger i. Derimot har kameraet vært med i mange ulike fotosituasjoner, supplert med et bredt utvalg av objektiver, noe bildeksemplene forhåpentligvis viser. Utsnittene er ment å utfylle momenter i teksten og for å vise konkrete eksempler på det som beskrives.

5DII er et gjennomgående solid kamera spesielt egnet for landskap, natur, stilleben og portrett. Opplevelsen av å bruke et solid, lett anvendelig verktøy med ekstraordinær filkvalitet er hele tiden sterkt tilstede. Sammen med kvalitetsoptikk er 5DII i stand til å levere en bildekvalitet som overgår det meste innen DSLR. Selv i dårlig lys og på høy følsomhet vil 5DII skinne blant de aller beste.

Canon 5D mark II anbefales på det mest entusiastiske.

Mars 2009
Geir Brekke

Alle typer tilbakemeldinger og kommentarer ønskes. Disse kan sendes til: zevs(på)mac.com og fh(på)foto.no

_________________________________

Les artikkelen Eksponering til RAW - en metodisk tilnærming for mer kunskap om hvordan Geir Brekke utforsker Canon 5D mark II.