Tekst og foto: Geir Brekke

Artikkelen kan kjøpes som PDF-fil tilrettelagt for utskrift til A4.
For pris og prosedyre gå til http://www.skrablikk.com/#!shop/co68



Det er stor interesse for å sammenligne ulike digitale speilreflekskameraer (DSLR). Ofte er kameraer testet med ulike metoder, på ulike måter og i forhold til ulike kriterier. Av og til kan det være vanskelig å sidestille ulike tester direkte fordi resultatene presenteres på ulike måter og med konklusjoner basert på ulike forutsetninger. Den store utfordringen for meg da jeg tidligere leste kameratester, var ofte å skille det som var relevant fra det som var irrelevant i forhold til hvordan jeg selv brukte kameraet. Jeg kom etter hvert frem til at det beste utgangspunktet for å evaluere de mest tekniske testene var å gjøre visse basisundersøkelser på egenhånd.

I denne artikkelen ønsker jeg å presentere den metodiske fremgangsmåten jeg benytter når jeg studerer filkvalitet, eksponeringstoleranse, toneforløp, dynamikk og ISO-egenskaper ved opptak til RAW. Jeg ønsker også å beskrive hvordan det er mulig å ta vare på det digitale toneforløpet helt fra valg av eksponeringsstrategi via den spennende og utfordrende justeringsprosessen i RAW-fremkalleren og frem til klargjøring for presentasjon og utskrift på en god måte.

Først og fremst er artikkelen skrevet for dem som ønsker å forstå bakgrunnen for det jeg skriver om eksponering i mine skråblikkartikler (tidligere tester) på foto.no og som vil etterprøve denne metoden selv (gjerne med eget kamera). Men artikkelen er også skrevet med tanke på dem som er kommet godt i gang med digitalfotografering og som har lært seg grunnbegrepene, men som likevel er usikker på hvordan man best kan utnytte den filtekniske kvaliteten i kameraet.

Forhåpentligvis skinner det etter hvert i gjennom at det kan være mer å hente på å eksponere "riktig" enn å gjøre gamle feil med nytt kamera.

Resten av artikkelen kan leses her:
http://www.skrablikk.com/#!Eksponering-til-RAW-en-innføri...fd5eb9cf5b