FotoVideo 1: Suksess i et tøft fotomarked

I en serie artikler ønsker vi å presentere ulike aktører på fotomarkedet. Første valg er FotoVideo, Nordens største fotosenter. Vi har snakket med Roar Sandvik om bedriften og sett nærmere på både butikken og Pro-avdelingen.
FotoVideo.
Bedriften har kommet fra ingensteds og utviklet seg eksplosjonsartet på noen få år. Og det i en tid da mange små fotoforretninger har bukket under. Nå tror FotoVideo-gründeren at flere av de store fotokjedene også kan stå for fall. Men FotoVideo står stødig. Det må bety at de tilbyr oss fotointeresserte noe vi gjerne vil ha. La oss se litt på suksesshistorien FotoVideo.

Bedriften kan sies å ha oppstått gradvis, men noe av idéen til FotoVideo fikk gründeren Roar Sandvik gjennom foto.no i 2001. Da begynte han så smått å selge fotoutstyr gjennom rubrikkannonser her på våre nettsider. Senere samme år åpnet han sin egen internettbutikk med salg av digitalt utstyr for foto og video.

Noen få år senere, i 2007, eier Sandvik og kona Elin Nordens største fotosenter. Det ligger i nyinnflyttede lokaler i Møllergata 8 og 10 i Oslo. I tillegg finnes avdelinger i Bergen, Trondheim og Stockholm. I disse dager åpner en ny forretning i Malmö. Og sist, men ikke minst har FotoVideo en velassortert nettbutikk som står for en knapp tredjedel av den totale omsetningen.

En viktig grunn til suksessen er at Sandvik satset på en kombinasjon av nettbutikk og forretningslokaler, og at han var tidlig ute med dette. Kundene får personlig veiledning og service i butikken, og man se og holde i produktene, for så å handle på internett. Eller omvendt: man kan orientere seg på nettet, for så å handle i butikken. Prisene hos FotoVideo er de samme lave enten det handles på nett eller over disk.

FotoVideo har i all hovedsak satset digitalt helt fra starten, og har dermed vært gode til å forutse markedet. Med tanke på utvalg har de ”alt”.

Eget lager for å sikre en rask og velsmurt levering er en annen suksessfaktor. Og FotoVideo har alltid satset på ren import fra produsentene, der andre har vært fristet til å importere fra utlandet i det grå markedet. Sandvik insisterer på norsk garanti på sine produkter.

FotoVideo selger til alle som fotograferer, men definerer foto.no´s brukere som en viktig målgruppe. Det vil si oss som er litt mer enn normalt opptatt av foto; fra ivrige amatører til profesjonelle toppfotografer. For oss er det ekstra viktig å møte kompetent veiledning i en kjøpssituasjon, og det er nøyaktig hva FotoVideo tilbyr. Som kunder møter vi ikke ekspeditører, men ’veiledere’ som fotograferer selv, og som vet hva de snakker om.

I forbindelse med utvidelse av butikken i Oslo åpnet en imponerende ”Pro-avdeling” for alle som jobber profesjonelt med foto. Her finnes alt av utstyr tilgjengelig for utprøving. For eksempel kan den profesjonelle kunden få demonstrert ulike blitzanlegg, eller se resultatet av egne arbeider på ulike printere. FotoVideo kan også forestå produksjon av ulikt materiell i løpende samarbeid med kunden. Det er mulig å få opprettet en egen ”Pro-kontakt” og gjøre timeavtale i butikken. Man kan også få leid forskjellig proff-utstyr.

Omsetningen hos FotoVideo går rett til værs. Sandvik kan legge fram til de grader overbevisende tall for å dokumentere at hans egen bedrift står på solid grunn. Det gjør ham trygg nok til å kommentere konkurransesituasjonen.

- Prispresset i fotobransjen er voldsomt. Fortjenesten er marginal, så det er volumet som må bære bedriften. Vi står foran et mulig konkursras blant de store butikkjedene både i Norge og Sverige, sier Sandvik til foto.no.

- Løsningen kan være bedre oppfølging fra leverandørene. De må ta mer av kostnadene ved at kunder får prøvd utstyr i butikkene. Det trengs også et mer rettferdig prissystem.

Sandvik sier han ønsker seg konkurranse, og vi har ingen grunn til å tro noe annet. Men han har planene klare for hvordan FotoVideo skal møte utfordringene. Bedriften vil investere pengene som strømmer inn, og fortsette å vokse i et samspill mellom web og butikker, også i utlandet. Sandvik har blant annet ambisjoner i Danmark og Finland.

- Jeg er ikke spesielt flink til å ta bilder, men jeg føler meg god til å lese tall og tolke markedet, sier gründeren.

Denne gangen får vi håpe han ikke har rett i alt.

Robert Meyer - Roar Sandvik
Roar Sandvik
Robert Meyer
Robert Meyer - Logistikk er hovednøkkelen
Logistikk er hovednøkkelen
Robert Meyer
Robert Meyer - Roar Sandvik
Roar Sandvik
Robert Meyer
Robert Meyer - Fra lageret til FotoVideo
Fra lageret til FotoVideo
Robert Meyer

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu