Visa pour l'Image

På fotofestivalen for fotojournalistikk Visa pour l'Image i Perpignan ble det delt ut flere priser.

City of Perpignan young reporter's award gikk til den italienske Agence VU-fotografen Massimo Berruti. Billedredaktører fra internasjonale magasiner har plukket ut den unge fotografen som etter deres mening har utført det beste fotojournalistiske prosjektet i 2008/2009. Prisen på 8000 Euro fikk Berruti for prosjektet "Pakistan - Fact or fiction". Prisen gis for talent og til støtte for et konkret fotojournalistisk prosjekt.

Beskrivelse av prosjektet:

Pakistan is a troubled country at the center of international geopolitical interests and is facing difficult times. The people have always been divided by differences and language, and now, after years of disturbances and dictatorship, the balance is very fragile.

The "War on Terror" with the army fighting against the Taliban has clearly failed and the people have now become the target of an invisible enemy. But the Pakistanis have not surrendered to fear. While they may not understand the reasons for the situation, they realize that the violence is designed to destabilize the country, no doubt in the interests of those who are determined to continue and expand the "war."

Pakistan, Islamabad, February 2008. Supporters of the Pakistan Muslim League.
Pakistan, Islamabad, February 2008. Supporters of the Pakistan Muslim League.
Massimo Berruti / Agence VU
Pakistan - Fact or fiction


Vinneren av Canons pris som årets kvinnelige fotojournalist, i samarbeid med det Franske Forbundet for kvinnelige journalister og magasinet Le Figaro, gikk til den polske fotografen Justyna Mielnikiewicz. Prisen fikk hun for prosjektet "Shared sorrows – Divided
lines" som omhandler konfliktene og livet i Georgia og Kaukasus-regionen. Justyna er en frilansfotograf basert i Georgia. Hun dekker hovedsaklig de tidligere Sovjet-republikkene og leverer bilder til The New York Times, Newsweek Poland and Eurasianet.org.

Justyna vektlegger viktigheten av å gå i dybden over tid og sette seg grundig inn i de samfunnsmessige forhold i de land og regioner hvor hun fotograferer. Og med det kommer hun med et ”sleivspark” til alle de fotografer som kom til Georgia i fjor for å fotografere konflikten med Russland. De var der i fem dager og så reiste de. De driver med nyhetsfotografering, Justyna driver med dokumentarfotografering. Det siste krever tid, god tid og når man driver med dokumetarfotografering (som hun mener ikke er det samme som nyhetsfotografering) så fotograferer man det man føler er viktig. Ikke det som noen nyhetsredaktører ønsker at man skal fotografere.

På neste års Visa pour l'Image i Perpignan blir prosjektet til Justyna enten stilt ut eller vist på en av de populære bildevisningene på kveldstid. Og prisen, den er på 8000 Euro.

I juryen satt Monica Allende (Sunday Times), Cyril Drouhet (Figaro Magazine), Ayperi Ecer (Reuters), Brigitte Huard, Magali Jauffret (L’Humanité), Catherine Lalanne (Pélerin magazine), Delphine Lelu (Visa pour l’Image) og Moïra Sauvage.

Farewell Party for Georgian Soldiers leaving for Iraq. Tbilisi, 2005.
Farewell Party for Georgian Soldiers leaving for Iraq. Tbilisi, 2005.
Justyna Mielnikiewicz


For første gang ble det på fotofestivalen i Perpignan delt ut en pris for den beste web-dokumentaren. Norske Jonas Bendiksen var nominert for sitt prosjekt ”The Places We Live”, men nådde ikke til topps i konkurransen. Det gjorde derimot Le Monde Interactif og alle fotografene bak prosjektet ”Imprisoned Body”.

"The FRANCE 24-RFI Award" for den beste web-dokumentaren er valgt på grunnlag av følgende kriterier: subjekt, originalitet og innovativ bruk av multimedieverktøy.

Prosjektet kan sees her

"Imprisoned Body" - a team production by le Monde.fr


”Care Award for Humanitarian Reportage” gikk til den italienske fotografen Luca Catalano Gonzaga for hans fotodokumentar om barnearbeid i Nepal. Prisen er ment å være et uttrykk for håp og vinneren mottar prispenger på 8000 Euro.

Se hjemmesiden til Luca her

Luca Catalano Gonzaga
CARE AWARD FOR HUMANITARIAN REPORTAGE


Pierre & Alexandra Boulat Photography Grant gir støtte til en fotograf for å gjennomføre et originalt dokumentarprosjekt. Årets støtte på 8000 Euro, gikk til Margaret Crow for prosjektet ”love me: Lost in the cycle of poverty”. Prosjektets hovedperson er April på 17 fra Ohio.
Margaret Crow
PIERRE & ALEXANDRA BOULAT PHOTOGRAPHY GRANT

I Perpignan ble det også delt ut tre Visa d'Or priser for de beste bildene og bildereportasjene mellom september 2008 og august 2009.

VISA D’OR NEWS gikk til Wojciech Grzedzinski for hans bilde fra konflikten i Georgia.
The Georgian Conflict
The Georgian Conflict
Wojciech Grzedzinski. Napo images pour / for Dziennik

VISA D’OR MAGAZINE / FEATURE gikk til Zalmaï for bildereportasjen “Afghanistan. Promises and lies. The human cost of the war on terror”.
Suburb of Jalalabad, Afghanistan, Spring 2008.
Suburb of Jalalabad, Afghanistan, Spring 2008.
Zalmaï
Since 2002, almost 4 million Afghans have returned home after three decades in exile, but unfortunately life is tougher here than in refugee camps in Pakistan. Every day, thousands come back to Afghanistan, but with little or no assistance, they end up on the outskirts of the big cities struggling to survive.

Kabul Afghanistan, 2008.
Kabul Afghanistan, 2008.
Zalmaï
Returnees in a refugee camp, where there are no jobs, schools, roads, clinics or hospital. The war in Afghanistan has spread, forcing thousands of people to flee their homes. Most displaced people come to Kabul.

VISA D’OR DAILY PRESS gikk til Barbara Davindson/Los Angeles Times for hennes dekning av jordskjelvet i regionen Chengdu, Sichuan i Kina.
In May 2008, she covered the earthquake which  devastated a region near Chengdu, Sichuan, China.
In May 2008, she covered the earthquake which devastated a region near Chengdu, Sichuan, China.
Barbara Davindson / Los Angeles Times

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu