Pressemelding
Dette er en pressemelding! Innholdet i denne teksten representerer ikke nødvendigvis foto.nos syn på innholdet.

Nordmenn blir stadig mer bildebevisste

En fersk Nikon-undersøkelse viser at norske forbrukere er opptatt av måten andre oppfatter dem på når de deler bilder på internett.
Oslo, 28. september 2009:Undersøkelsen viser at nordmenn ønsker å ha kontroll over sin personlige stil når de fotograferer og legger ut bildene sine. Omkring halvparten av oss ber venner fjerne bilder av oss som vi ikke liker.

Linn Andresen, i Nikon Norge er ikke overrasket over de nye funnene. ”Vi ser at stadig flere er opptatt av måten de ønsker at andre skal oppfatte dem på når bilder deles på internett”, sier hun, og legger til at 45 prosent av oss månedlig tar mellom 25-100 bilder som havner på nettet.

Andresen forteller at nordmenn ikke lenger synes det er nok å vise frem bildene i et album eller på en liten kameraskjerm. ”Forbrukeren ønsker å vise bildene raskere og for et bredere publikum, og dele den personlige fotostilen sin med flere. Derfor har Nikon funnet en helt ny måte å vise frem bildene på, nemlig projektering, som betyr at vi umiddelbart kan vise bildene våre via en projektor”, sier hun.

Foreløpig har kameraprodusenten ett kompaktkamera med integrert projektor. ”Det nye COOLPIX S1000pj er verdens første projektorkamera, og gjør det mulig å vise bilder på helt nye måter”, sier Andresen.

Nordmenn mest opptatt av stil
Undersøkelsen, som omfattet 12 259 mennesker fra 12 ulike land, viser at det å utvikle og ivareta vår personlige stil er blitt uhyre viktig når vi velger å dele bildene våre på flere ulike måter. Omtrent tre fjerdedeler av bildene som blir tatt av nordmenn legges ut på internett. I resten av Europa legger befolkningen ut halvparten (46,2%) av bildene som blir tatt.

”Men vi er nøye med hva disse bildene sier om oss”, sier Andresen, og forteller at omtrent halvparten (45,2 %) av oss ber venner om å fjerne bilder vi ikke liker. Godt under én av ti (7,6 %) ønsker å godkjenne bilder før de kommer i nærheten av internett. Når det gjelder å ha kontroll over hvordan vi selv fremstilles, velger én av fem (20,2 %) å gjøre det selv ved hjelp av selvportretter.

Martin Lister er professor på University of the West of England, og har i flere år forsket på fotokultur. Han forteller at kameraskjermen er som en mindre versjon av en side i et fotoalbum - nemlig noe som ses av en liten gruppe mennesker som sitter sammen. ”På den annen side finnes det også en tradisjon for å projisere bilder vi vil vise frem til en større gruppe mennesker,” sier han.

Bevisst bildedeling
Lister er av den oppfatning at folk flest bruker sunn fornuft når de forsøker å kontrollere hvordan andre betrakter dem. Han konstaterer at nesten halvparten (47,8 %) av nordmennene i undersøkelsen deler kun et utvalg av bildene sine på internett.

”Bildene som mange av oss, og spesielt de yngste av oss, tar, blir ikke liggende i familiealbumet for kun å bli sett av nære venner og slektninger. Så snart bildene våre blir lagt ut på internett, blir de halvveis offentliggjort. Her er det ikke bare familien vår som ser bildene, men større grupper av likesinnede og nettverk med folk vi kanskje ikke kjenner så godt, sier han.
Nikon - COOLPIX S1000PJ
COOLPIX S1000PJ
Nikon

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu