Pressemelding
Dette er en pressemelding! Innholdet i denne teksten representerer ikke nødvendigvis foto.nos syn på innholdet.

Fokus på fotokreditering

Rett til kreditering er nedfelt i åndsverksloven og langt de fleste bildebyråer krever at bilder skal krediteres med både byråets og fotografens navn. Men hvordan etterleves dette i norsk presse?
PRESSEMELDING:

IMGS.no bildebyrå har klikket seg gjennom tusenvis av nettsider for å se på i hvilken grad norsk presse respekterer fotografers rett til kreditering. De fleste publikasjonene ligger ikke uventet midt på treet.

Den soleklare vinneren så langt er NRK.no som den eneste med hele 9 av 10 mulige poeng. Dermed står rikskanalen som et forbilledlig eksempel på hvordan fotokreditering skal etterleves. Hakk i hæl følger Nettavisen.no, Dagbladet.no, DN.no og Hegnar.no, som alle oppnår respektable 8 poeng.

Helt i den andre enden av skalaen er testens største overraskelse. «Kampanje» er Norges hovedpublikasjon med fokus på medie- og reklamebransje. Således kunne man forvente at de skulle kunne sitt fag. Men med kun 1 av 10 mulige poeng holder Kampanje.com en soleklar og flau jumboplass. Gapet er også stort til nestemann på nedre del av listen, Budstikka.no, som iallfall klarer fire poeng.

Hele listen og saken hos IMGS.no: Hele listen

Robin Lund - Hvilke publikasjoner krediterer som de skal?
Hvilke publikasjoner krediterer som de skal?
Robin Lund
IMGS.no bildebyrå har testet landets publikasjoner for å finne ut om de fotokrediterer som de skal.
Fotonaut.no - Burde vært bedre
Burde vært bedre
Fotonaut.no
Robin Lund i IMGS.no bildebyrå hadde helst sett bedre resultat jevnt over.
Robin Lund, IMGS.no - Åndsverksloven
Åndsverksloven
Robin Lund, IMGS.no
Åndsverksloven er klar på at bilde, som tekst, skal krediteres.

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu