Visualdays.no - fotojournalistisk entrepenørskap tett på nett.

Tre fotojournalister multimedieproduserer seg inn i norsk fotojournalistisk historie denne måneden.
Det nye fotojournalistiske initiativet visualdays.no har hatt lansering. Bakmennene som har satt multimediaprosjektet ut i livet, er tre garvede fotografer som har minst én ting til felles: De tror på eventyret i den visuelle historiefortellingen, og serverer nå et daglig stykke osloliv fra en helt ny vinkel.

Dette er nemlig den første uavhengige multimediasatsingen av et slikt format som lanseres i Norge. I tretti dager skal de tre fotografene Tore Berntsen, Jon Terje Hellgren Hansen og Jan Johannessen gi oss én bildebasert historie fra Oslo hver eneste dag. Alle de tre har en solid cv å vise til som profesjonelle fotojournalister i en årrekke. Nå har de tatt en måneds permisjon fra sin daglige jobb for å fokusere på visualdays.no på heltid i en hel måned.

- Ideen ble unnfanget på Fru Hagen en gang før sommeren, mens Tore og Jan (Tore Berntsen og Jan Johannessen; red.anm) drakk kaffe, forteller Jon Terje Hellgren Hansen på epost til foto.no når vi spør om hvordan prosjektet ble til.

- De skjønte fort at det måtte være tre fotografer for å klare å lage én historie hver dag. Tore foreslo meg som tredjemann ettersom han og jeg har snakket mye om multimediafortellinger og hvilke muligheter som ligger der.

Jon Terje søkte permisjon fra jobben som fotograf og journalist i Dagbladet og ble med på prosjektet. Dermed var de tre fotografkameratene i gang med å virkeliggjøre prosjektplanen. Å gå fra idé til gjennomføring er krevende, og dette prosjektet er åpenbart ikke noe som er gjort på et tilfeldig knips. Hvordan har de gått frem fra de fikk idéen, til de kunne publisere den første fortellingen 1. September?

- Vi har hatt et par planleggingsmøter i forkant. Blant annet har vi jobbet oss gjennom en lang liste over ideer. Denne lista ser ut til å forandre seg nå som prosjektet er i gang og vi får nye tanker om hvor vi vil gå, forteller den tidligere bilderedaktøren i Dagbladet videre til foto.no. - Den tekniske løsningen til Visualdays.no baserer seg på åpen teknologi fra nettet. Jan har hatt hovedansvaret for å lage nettsidene. De bygger på en wordPress-mal som vi har tilpasset vårt bruk.

Tore Berntsen hadde lang fartstid som fotograf i VG bak seg da han startet sitt eget firma, videout, for noen år siden. Dette er noe som kommer til nytte i gjennomføringen av prosjektet. - Firmaet leverer gode løsninger for lagring og streaming av video på nett. Det er derfor naturlig at vi bruker videout som host av våre videoer, forklarer den ene av de tre dedikerte gründerne av visualdays.no.

- Multimediahistoriene er en blanding av lyd bilder og video redigert sammen i Adobe Premiere eller Final Cut express. Vi bruker vanlige digitale speilreflekser til de fleste opptakene. Tore har brukt et lite videokamera på noen jobber. Hele poenget er at dette er små produksjoner som gjøres av én fotograf på én dag. Ved noen få tilfeller har vi samarbeidet slik at vi kan få flere kameravinkler samtidig, men dette er kun unntaksvis, understreker Hellgren Hansen.

Det er verken gull eller berømmelse som er driveren i pionérprosjektet visualdays,no. Utforskertrangen, utfordringen i forhold til å gjennomføre og potensialet i multimediaformatet som formidlingsform er det som trigger de tre. - Vi gjør dette fordi vi ønsker å bli bedre på multimedial historiefortelling. Det er som en kjempelang workshop hvor vi lærer noe nytt hver dag.

- I tillegg ønsker vi at dette prosjektet kan fungere som et utstillingsvindufor hvordan denne teknikken kan brukes. Det er ikke alltid så lett å forklare hva en multimediaproduksjon er. Nå kan vi vise til dette prosjektet.

Målet med prosjektet er samtidig fremtidsrettet. De tre fotografene har alle en visjon bak sin visuelle septembermisjon. - Vi ønsker å bli gode på å formidle historier med lyd, bilde og video fordi vi har tro på at denne formen kommer til å bli etterspurt av kunder og redaksjoner.

Hvis man sammenligner mengden moro med mengden jobb, på en skala fra 1 – 12, hvor moro er det å gjennomføre prosjektet i forhold til hvor mye jobb det krever ? – 12. Dette er veldig moro og mye jobb, men mer moro enn jobb, understreker Jon Terje. - Derfor blir mengden jobb kun en 7er på skalaen, sammenlignet med hvor gøy det er. Altså vinner moroa!

De har allerede skrevet historie i norsk fotojournalistisk sammenheng med sitt visuelle historiefortellingsprosjekt. Nå har de tre fotografene tretti dager på seg til å fortelle seg inn i de norske hjem med produksjonene sine. Hva håper de å kunne si om prosjektet når 1. oktober kommer og de ser seg tilbake?

- Vi håper å kunne si at dette ble bedre enn vi turte å håpe på.
Og at vi har lært masse!

Visualdays.no lanserer nye multimediahistorier fra Oslo hver dag. Nettstedet har også en blogg hvor besøkende kan bidra med tilbakemeldinger og kommentarer, og hvor fotografene selv forteller litt om prosessen bak produksjonen.

http://www.visualdays.no
visualdays.no - Tittel: De tre pionerene i visualdays.no. Fra venstre Jon Terje Hellgren Hansen, Jan Johannessen og Tore Berntsen.
Tittel: De tre pionerene i visualdays.no. Fra venstre Jon Terje Hellgren Hansen, Jan Johannessen og Tore Berntsen.
visualdays.no

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu