Utstilling
Innholdet i denne artiklen er ikke redaksjonelt

Fra en annen verden

Andreas Gursky er aktuell med en utstilling i København. Men bildene til verdens dyreste fotograf stiller flere spørsmål enn de gir svar.
Hvor er Madonna?

Blikket glir over Andreas Gurskys over 3 x 2 meter store bilde av Madonnakonserten i Los Angeles to dager etter 9/11.

Ned i venstre hjørne står hun. Lita og bortgjemt. Foran superstjerna bølger et hav av mennesker mot scenen. Publikum fyller hele bildet. Hvor ender dette menneskehavet? Man vet det ikke. Det ligger et sted utenfor bildet.

Motivet er som en glitrende stjernehimmel. Her er uendelig mange detaljer; tusenvis av mennesker som strekker armene i været, lyskastere, skygger, dansere og høytalere.

Bildet fra 2001 er som så mange andre av Andreas Gurskys motiver tatt ovenfra. De gir et overblikk som mennesket ikke er i stand til å se med det blotte øye. Men heller ikke fotografens linse har nødvendigvis sett motivet slik det utstilles:

Andreas Gursky fjerner og legger til. Han manipulerer og retusjerer. Fotografen forfører og fortolker. Det er umulig å se hvor virkeligheten starter og slutter i bildene hans.

Rekordpris

Louisiana, museet for moderne kunst i Humlebæk utenfor København, viser 45 megafotografier og 26 mindre fotografier signert Andreas Gursky fra 13. januar til 13. mai 2012.

Fotografen ble født i Leipzig i 1955. Han fikk sin utdannelse på Staatliche Kunstakademie i Düsseldorf og hos det legendariske fotografparet Bernd og Hilla Becher, kjent for sine systematiske studier av industriell arkitektur.

I over tyve år har han jobbet med fotografi i stort format. Nettopp størrelsen, samt detaljrikdommen i bildene, kjennetegner hans særegne stil, som har gjort han verdensberømt. Gursky går for å være en av nåtidens mest toneangivende fotografer.

I fjor gikk hans «Rhein II» for rundt 28 millioner kroner under hammeren på Christie's. Fotografiet er verdens hittil dyreste.

Det fins tilsammen seks eksemplarer av bildet, og ett av dem henger på utstillinga i København.

Men eksisterer dette stedet ved elva Rhinen i Tyskland i virkeligheten?

Svaret er som så ofte hos Gursky; bare delvis.

Det stramt komponerte motivet er satt sammen av flere enkeltbilder. Den dagen Gursky var ved Rhinen for å fotografere elva var det ingen krusninger på vannet, slik han ville ha det. Senere gikk han tilbake da det var vind og importerte elva med krusninger i bildet. I virkeligheten står det også et kraftverk ved elvebredden, som Gursky har tatt seg friheten til å fjerne helt fra bildet.

-Han gjengir ikke virkeligheten, han fortolker den, sier Elisabeth Bodin, kunstformidlingssjef ved Louisiana.

Nettopp derfor går tyskeren for å være like mye billedkunstner, som han er fotograf. Gursky bruker fotografi og komplekse dataprogrammer som hjelpemidler til å skape de bildene han har i hodet.

Marsboerens blikk

Han setter spørsmålstegn ved selve fotografiets sannhet, slik vi kjenner det.

«I litteraturen er det akseptert at man dikter. Mens når det kommer til fotografi blir folk opprørt når de oppdager at det ikke er som i virkeligheten», har Gursky sagt.

-Det som Henri Cartier-Bresson kalte «det avgjørende øyeblikket» i fotografiet, hvor alt går opp i en høyere enhet, eksisterer ikke hos Gursky. Han setter sammen enkeltbilder til et øyeblikk som ikke fins i virkeligheten. Det er en tolkning av øyeblikket, forklarer Elisbeth Bodin.

Selv har fotografen sammenlignet seg selv med en marsboer som besøker jorda for første gang. Og Gurskys blikk på verden er da også fremmedgjort og distansert. Han betrakter på avstand.

Motivene hans kretser ofte rundt mennesket i den moderne verden; både som alenestående vesener i store rom eller som én av mange i massesamfunnet.

Ekstremfotografen

Det uendelige går igjen som tema. Enten det er som varehyller i et amerikansk supermarked, asiatiske fabrikkarbeidere eller vannet som flyter beint som en linjal gjennom landskapet i «Rhein II».

Lange dynamiske linjer og mønstre er karakteristiske for Gurskys bilder. Ofte er det mønstre som først åpenbarer seg når man ser verden ovenfra.

Med kameralinsa har Andreas Gursky sett ned på syklister som tråkker seg oppover bratte bakker på Tour de France. Og de siste årene har han satt sammen Google Earth-bilder av alle verdenshavene i serien Ocean.

-Det er noe actionman-aktig over Gursky. Han fotografer ofte fra helikopter og tårn. Noen kaller ham kunstens svar på ekstremsport, forteller kunstformidler Bodin.

Står man ovenfor Gurskys bilder blir man lett forledet til å tro at man er tett på virkeligheten.

Bildene ser uvirkelig virkelige ut, som kurator og Louisiana-direktør Poul Erik Tøjner formulerer det i en artikkel om Gursky.

«Jeg vil ikke gi svar med bildene mine, men stille spørsmål», sa kunstneren i et intervju med den tyske avisa Die Zeit i 2010.

Også det har han lyktes med.
Andreas Gursky - Madonna I, 2001
Madonna I, 2001
Andreas Gursky
C-print 307 x 220,4 x 6,2 cm © Andreas Gursky / VG Bild-Kunst, Bonn / COPY-DAN BILLEDKUNST 2011. Courtesy Sprüth Magers Berlin London
Kim Hansen - Andreas Gursky (t.v.) og Louisianas direktør Poul Erik Tøjner under forberedelsene til utstillina.
Andreas Gursky (t.v.) og Louisianas direktør Poul Erik Tøjner under forberedelsene til utstillina.
Kim Hansen
© Louisiana Museum of Modern Art, Humlebæk
Andreas Gursky - F1 Boxenstopp I, 2007 (F1 Pit Stop I, 2007)
F1 Boxenstopp I, 2007 (F1 Pit Stop I, 2007)
Andreas Gursky
C-print 188 x 508 x 6,2 cm © Andreas Gursky / VG Bild-Kunst, Bonn / COPY-DAN BILLEDKUNST 2011. Courtesy Sprüth Magers Berlin London
Andreas Gursky - Ocean II, 2010
Ocean II, 2010
Andreas Gursky
C-print 341,1 x 249,4 x 6,4 cm © Andreas Gursky / VG Bild-Kunst, Bonn / COPY-DAN BILLEDKUNST 2011. Courtesy Sprüth Magers Berlin London
Andreas Gursky - Nha Trang, 2004
Nha Trang, 2004
Andreas Gursky
C-print 295,5 x 207 x 6,2 cm © Andreas Gursky / VG Bild-Kunst, Bonn / COPY-DAN BILLEDKUNST 2011. Courtesy Sprüth Magers Berlin London

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Georg K.
45 of his supersize images in an wonderful museum - and for a change in our small, northern part of the world - great news.
9.2.2012
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu