Bildemanipulering før Photoshop

Henri de Toulouse-Lautrec as Artist and Model, 1892
Henri de Toulouse-Lautrec as Artist and Model, 1892
Maurice Guibert (French, 1856–1913), Henri de Toulouse-Lautrec (French, Albi 1864–1901 Saint-André-du-Bois)
Photo Courtesy: The Metropolitan Museum of Art


Dobbeleksponering, retusjering og god gammeldags klipp og lim. Ny utstilling utforsker bildemanipuleringens historie.

En mann som sjonglerer med sine egne hoder, Toulouse-Lautrec som maler seg selv og en kvinne fremstilt som en lampeholder. Like lenge som fotografiet har eksistert, har det også eksistert bildemanipulering. Lenge før den digitale alderen ble teknikker som dobbeleksponering, retusjering direkte på negativ eller papirkopi og god gammeldags klipp og lim tatt i bruk for å forandre virkeligheten slik den ble fanget gjennom linsen.

Denne høsten skal for aller første gang en større utstilling vies til nettopp dette. I utstillingen "Faking It: Manipulated Photography Before Photoshop", har Metropolitan Museum of Art i New York gravd frem rundt 200 manipulerte bilder tatt mellom 1840-tallet og frem til 1990-tallet.

- Utstillingen gir et provoserende nytt perspektiv på fotohistorien når den sporer mediets komplekse og skiftende forhold til visuell sannhet, skriver museet i en pressemelding.

Utstillingen er delt inn i syv seksjoner, for å reflektere de forskjellige metodene og årsakene til at bilder ble manipulert. For mens noen brukte manipulering for å kompensere for mediets tekniske mangler, ble det av andre brukt for å bevisst villede betrakterne. Noen ville skape kunst, mens andre manipulerte for å markere politisk eller ideologisk makt. For andre igjen, handlet det rett og slett om humor.

- Men i hvert tilfelle ble meningen og innholdet i kamerabildet betydelig forandret i manipulasjonsprosessen, skriver museet.

1850-tallets HDR
Franskmannen Gustave le Gray var en av pioneerene innen fotografi, og ble på midten av 1800-tallet kjent for sine vakre landskapsbilder. Men helt urørte er de ikke. Disse bildene er nemlig blant de tidligste kjente eksemplene på bildemanipulering, rett og slett ved bruk av datidens HDR-teknikk. Ved å kombinere to negativer der det ene ble eksponert for himmelen og det andre for landskapet, kunne Le Gray presentere bilder med det beste fra to verdener: en dramatisk himmel over et vakkert landskap.

Cloud Study, 1856-1857
Cloud Study, 1856-1857
Gustave Le Gray (French, 1820–1884)
Photo Courtesy: The Metropolitan Museum of Art/The Estate of Maurice Sendak


Omtrent samtidig tok en annen gjeng fotografer i bruk noe av den samme teknikken, men til et annet formål: å skape iscenesatte motiver. Oscar Gustave Rejlander og Henry Peach Robinson var blant fotografene som brukte kombinasjonsprinting på denne måten på 1850-tallet. Peach Robinsons mest berømte bilde, "Fading Away" fra 1858, fremstiller en scene der en ung jente som er i ferd med å dø av tæring blir våket over av familiemedlemmer. I virkeligheten er bildet satt sammen av fem glassnegativer.

Bildet ble sterkt kritisert i samtiden, men ikke på grunn av manipuleringen. Snarere var det ansett som upassende og sjokkerende å fremstille et så alvorlig tema med et realistisk medium som fotografi.

Fading Away, 1858
Fading Away, 1858
Henry Peach Robinson (English, 1830–1901)
Photo Courtesy: The Metropolitan Museum of Art


Politisk og ideologisk
Mange kjenner til bilder fra Sovjetunionen under Stalin, der tidligere politiske personligheter ble retusjert bort fra bilder etter at de falt i unåde hos lederen. I en av utstillingens syv seksjoner utforskes nettopp denne typen manipulering, som skal ha startet med Ernest Eugene Apperts fotografier fra massakren på Pariskommunen i 1871. Manipulerte bilder ble brukt til å skape patriotisme, fremme raseideologier og til å støtte eller protestere mot totalitære regimer.

Aviser og magasiner hadde heller ikke helt rent rulleblad. Bildet av et luftskip som legger til ved toppen av Empire State Building i New York, er for eksempel rent oppspinn.

Dirigible Docked on Empire State Building, New York, 1930
Dirigible Docked on Empire State Building, New York, 1930
Unknown Artist, American
Photo Courtesy: The Metropolitan Museum of Art


Mysterier og moro
Men ikke all manipulasjon ble gjort i ramme alvor eller for å skape vakre bilder. For noen ble bildemanipulering brukt for å forbløffe eller bare for moro skyld. Effekter som avkappede hoder, spøkelsesaktige ansikter og mangedoblede personer ble tatt i bruk av både amatørfotografer og kommersielle fotografer. I bildene under kan du se fantasifulle montasjer av tohodede menn, øyne i veggen og elleve menn i formasjon på en manns skuldre.

Utstillingen "Faking It: Manipulated Photography Before Photoshop" åpner på Metropolitan Museum of Art i New York 11. oktober og varer frem til 27. januar 2013.

Two-Headed Man, ca. 1855
Two-Headed Man, ca. 1855
Unknown Artist, American
Photo Courtesy: The Metropolitan Museum of Art

Aberdeen Portraits No. 1, 1857
Aberdeen Portraits No. 1, 1857
George Washington Wilson (Scottish, 1823–1893)
Photo Courtesy: The Metropolitan Museum of Art

Man Juggling His Own Head De Torbéchet, Allain & C., ca. 1880
Man Juggling His Own Head De Torbéchet, Allain & C., ca. 1880
Saint Thomas D'Aquin
Photo Courtesy: The Metropolitan Museum of Art

The Vision (Orpheus Scene), 1907
The Vision (Orpheus Scene), 1907
F. Holland Day (American, Norwood, Massachusetts 1864–1933 Norwood, Massachusetts)
Photo Courtesy: The Metropolitan Museum of Art

Colorado Springs, Colorado ca. 1913
Colorado Springs, Colorado ca. 1913
William Henry Jackson (American, 1843–1942)
Photo Courtesy: The Metropolitan Museum of Art

Man on Rooftop with Eleven Men in Formation on His Shoulders ca. 1930
Man on Rooftop with Eleven Men in Formation on His Shoulders ca. 1930
Unknown Artist, American School
Photo Courtesy: The Metropolitan Museum of Art

Room with Eye 1930
Room with Eye 1930
Maurice Tabard (French, Lyons 1897–1984 Nice) Roger Parry (French, 1905–1977)
Photo Courtesy: The Metropolitan Museum of Art

Hearst Over The People, 1939
Hearst Over The People, 1939
Barbara Morgan
Photo Courtesy: The Metropolitan Museum of Art

Lenin and Stalin in Gorky, 1922, 1949
Lenin and Stalin in Gorky, 1922, 1949
Unknown Artist, Russian
Photo Courtesy: The Metropolitan Museum of Art

Dream No. 1: "Electrical Appliances for the Home" ca. 1950
Dream No. 1: "Electrical Appliances for the Home" ca. 1950
Grete Stern
Courtesy of Galeria Jorge Mara - La Ruche, Buenos Aires
Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Erik J.
se og lære!
23.8.2012
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu