Fotoprisen til Erik Almås

Stjerneskuddet innen amerikansk reklamefoto, Erik Almås, er tildelt Fotoprisen 2013.
Fotografiprisens juryformann, Erik Fuglseth, uttaler at "kosmopolitten Erik Almås er en fotografisk historieforteller i verdensklasse med en ydmyk tilnærming til faget som er svært unorsk. Fototeknisk er han brilliant med en fotografisk forståelse, like solid som grunnfjellet i Trondhjem - hvor han kommer fra.”

22 år gammel satt Erik Almås seg på flyet til San Francisco. I den fotografiske bagasjen hadde han med seg fotolinja fra Sogndal Folkehøgskole. Han startet på en fireårig utdannelse ved Academy of Art University i byen.

– Da jeg reiste til USA for å studere, så hadde jeg ikke noe sterkt forhold til foto, annet enn at jeg trodde det var sportsfotografering jeg ville drive med. Noen bidrag i lokalpressen hjemme var for så vidt motivasjon sterk nok til å utforske mulighetene. Den gangen hadde jeg tatt et valg og satt meg et mål med tanke på utdanning, som jeg bestemte meg for å jobbe knallhardt for å oppnå. Jeg lånte penger av bestemor til utstyr og livets opphold, og uten støtten hjemmefra vet jeg ikke hvor jeg hadde vært i dag, fortalte Almås til foto.no under et intervju i 2011.

Etter hvert under studiene fikk Almås en sterkere tiltrekning til fotofaget. Han søkte seg vekk fra det journalistiske til det mer kunstneriske. Han var fast bestemt på å være seg selv fullt ut, med sin egen stil og identitet i det visuelle arbeidet. Etter endte studier fikk han assistentjobb hos den anerkjente amerikanske reklamefotografen Jim Ericson.

- Det ble to år med blodslit, men Jim lærte meg alt jeg behøvde for å etablere meg selv. Jeg jobbet døgnet rundt for småpenger, men samtidig var han en mentor som inspirerte og oppmuntret meg til å etablere mitt eget fotografiske uttrykk. All reisingen og de flotte opplevelsene ga meg en slags åpenbaring på hvilket liv man kan ha som reklamefotograf, og ikke minst få betalt for å gjøre det man elsker.

I en alder av bare 39 år er Almås allerede en stor suksess som fotograf i USA. Han har Toyota, Microsoft, Harley-Davidson, Hilton Hotels, American Airlines, Nike, Puma, Absolut Vodka og de største reklamebyråene på kundelisten.

I år vant han tittelen «Best Commercial Photographer» i [ F ] Awards. Han er også premiert og omtalt i en rekke andre prestisjefulle konkurranser og publikasjoner. Han mottok 12 hederlige omtaler i 2012 International Photography Awards i USA, ble dommernes valg i ASMP Image12 Awards i fjor, vant Graphis Photo Annual 100 Best in Photography og er kåret flere år som Lurzers Archive’s 200 Best Advertising photographers Worldwide.

Om Fotografiprisen
Fotografiprisen ble innstiftet 1989, og utdeles av Norske Fagfotografers Fond (NFF). Prisen er på NOK 100.000, og gis hvert annet år til en fotograf som ”i særdeles grad har utmerket seg på en faglig og kreativ måte”. Fotografiprisen utdeles for å stimulere seriøs bruk av fotografi, og er den største fotografiprisen i Norge. Vinneren skal ha en kombinasjon av høy faglig kvalitet og kreativitet.

Tidligere vinnere av Fotografiprisen er Morten Krogvold (1989), Knut Bry (1994), Dag Alveng (1997), Kjell Sten Tollefsen (1999), Agnete Brun (2001), Herdis Maria Siegert (2003), Tom Sandberg (2005), Per Maning (2007), Jonas Bendiksen (2009) og Rune Johansen (2011).

Intervju med Erik Almås
Erik Almås' hjemmeside
Frank Hesjedal - Erik Almås under utdelingen på Nordic Light
Erik Almås under utdelingen på Nordic Light
Frank Hesjedal
Erik Almås -
Erik Almås
Erik Almås -
Erik Almås
Erik Almås -
Erik Almås

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu