Kvalitet og kompetanse

Sveinung Uddu Ystad, nyvalgt leder i Pressefotografenes Klubb (PK), er tydelig på hva som er hans viktigste bidrag på vegne av norske fotojournalister: Å bidra til at kvaliteten og kompetansen i norsk fotojournalistikk ivaretas og videreutvikles.
- Hverdagen for våre medlemmer er snudd opp-ned på kort tid. Min viktigste jobb er å lede norsk fotojournalistikk videre, og bidra til at overgangen til den nye hverdagen vår går bra, svarer Sveinung på mitt spørsmål om hva som blir hans viktigste jobb i rollen som ny leder for PK.

Som mangeårig frilansfotograf for Dagbladet, de siste tolv år som fast frilans, kjenner Ystad norske pressefotografers virkelighet som sin egen bukselomme. Han er i samme båt som de etter hvert fleste av sine kolleger. Staben med fast ansatte fotografer i norske avisredaksjoner er slanket og minimert i takt med skjerpede krav til lønnsomhet og kostnadskutt. I dag er det en sjeldenhet å være fast ansatt fotojournalist; de fast ansatte pressefotografene utgjør minoriteten, frilanserne majoriteten. PKs nye leder er dermed representativ for bransjen hvis interesseforening han nå skal fronte. Sveinung Uddu Ystad har klare tanker om hva hans bidrag som PK-leder skal være.

- Å videreføre arbeidet med Dokumentfestivalen, Årets Bilde og det å løfte frem dokumentarfotografiet blir viktig. Jeg håper at vi i PK kan fortsette å jobbe for å styrke det norske pressefotografiet og de gode fotoprosjektene. Det er en realitet i dag at det er frilansere som i stor grad driver frem og realiserer mange av de store fotoprosjektene i Norge i dag, samtidig som det jo også er frilanserne som lever med størst økonomisk usikkerhet fordi de ikke har fast lønn.

Sveinung nevner dette årets Årets Bildevinner Andreas Gjestvang som et illustrerende eksempel på dette.

- At Andrea vant Årets bilde er et godt eksempel. Dette er første gang en uavhengig frilanser støttet av Fritt ord vinner denne prisen. Jeg tror stipend og ekstern støtte kommer til å bli enda viktigere i tida framover for de langsiktige fotoprosjektene.

- Er det ikke samtidig bekymringsverdig at stadig flere av de som hevder seg i Årets Bilde, er frilansprosjekter med ekstern finansiering (som for eksempel Gjestvangs prosjekt som er finansiert av Fritt Ord, red.anm), og ikke prosjekter som er finansiert av de store redaksjonenes budsjetter og laget av avisens egne fotografer?

Uddu Ystad er klar over at denne trenden på et vis er et paradoks.

- Det gjøres fortsatt mye bra i redaksjonene, men det er et paradoks at det er frilansere med dårlig økonomi som ofte driver fram de beste prosjektene. De fleste foto- og videoavdelinger gir lite rom for langsiktig jobbing på grunn av mangelfull bemanning. De fast ansatte fotografene har fast lønn, til gjengjeld har de ofte mindre frihet og mindre tid til å forme sine egne prosjekter. Derfor må vi i PK jobbe for vilkår som styrker muligheten til å få finansiering av billedjournalistiske prosjekter. Det er jo merkelig, at det aldri før har blitt brukt så mye bilder i norske redaksjoner som i dag. Et dårlig bilde er rett og slett dårlig butikk, fordi bildene er det som skal fange lesernes interesse. På nett er et dårlig bilde ensbetydende med få klikk. Samtidig satses det likevel mer på skrivende journalistikk enn på visuell journalistikk, rent budsjettmessig. Dette er noe jeg synes er viktig å få frem, og få gjort noe med, sier Sveinung. - Samtidig er vi er en interesseforening, ikke en fagforening.

Fagforeningsbiten for fotografene er det Norsk Journalistlag (NJ) som skal ivareta. I følge Uddu Ystad har også de har blitt mer oppmerksom på at virkeligheten for norske pressefotografer i dag er en helt annen enn for bare noen få år siden.

- Tradisjonelt har NJ vært for fast ansatte journalister og fotografer. I dag er det minst like viktig, kanskje viktigere, å forvalte rettighetene til frilanserne. Så den nye hverdagen vår er også noe som NJ som fagforening nå tar innover seg. Vi må rett og slett tenke nytt i forhold til nye rammebetingelser.

Å rekruttere flere medlemmer til PK er også en viktig oppgave, i følge klubbens nye leder.

- I dag er det en glidende overgang mellom skrivende journalister, fotografer og videografer. Vi ønsker å være en klubb for alle som jobber med bilder i mediasammenheng, ikke bare for de rene fotografene. Skrivende journalister må i dag forholde seg aktivt til bilder, fordi de rene fotoressursene er redusert i norske redaksjoner. Å få inn flere medlemmer fra TV-bransjen er et annet eksempel på den utvidelsen som vi ønsker oss i klubben, understreker Uddu Ystad, og påpeker at visuell kompetanse er kritisk for å overleve i dagens mediale marked uansett kanalflate.

Årets Dokumentfestival – Dok13, blir en viktig arena for PK og den nye ledelsen.

- Vi i det nye styret arvet en plan som var lagt av det forrige styret med tanke på plassering av og tidspunkt for årets festival, forteller Sveinung. - Åpenbart er det en stor forandring å flytte festivalen ut av Oslo. Samtidig tror vi at det å legge festivalen til Fredrikstad og det nye litteraturhuset kan ha mye for seg. Vi har fortsatt fokus på å være en festival med et spisset nedslagfelt. Vi skal ikke være en breddefestival for folk flest, men en faglig møteplass for dokumentarfotografiet og dokumentarfotografer.

Årets program er lagt opp annerledes enn tidligere år med tanke på å styrke rent fotofaglig fokus, samtidig som tradisjonen med inspirerende bildeforedrag videreføres.

- I år kjører vi dagprogram og kveldsprogram. Dagprogrammet er lagt opp som kompetansebyggende faglige aktiviteter, med seminarer, debatt, workshops og foredrag, med stort fokus på multimedia, mens kveldsprogrammet skal være ren visuell nytelse.

PKs nye leder er spent på arrangementet og har tro på at det kan bli svært vellykket.

- Institutt for journalistikk har i mange år hatt adresse i Fredrikstad, og som en by med mange og sterke tradisjoner innen fotojournalistikk, er det er mange sterke drivkrefter der som har jobbet for å få festivalen dit. Det nye litteraturhuset er en fantastisk plass for å arrangere en slik festival, og det er etter hvert mye som taler for at slike arrangementer ikke må ligge i Oslo for å være vellykket. SKUP-festivalen i Tønsberg og Nordic Light i Kristiansund er gode eksempler på at publikum er villig til å reise til en slik happening.

- Vi har lagt oss på et lavt ambisjonsnivå i forhold til årets deltakelse, sier Ystad og avslører et budsjett på hundre solgte festivalpass som står i stor kontrast til tidligere år hvor festivalen har fylt en utsolgt storsal på Litteraturhuset i Oslo. - Samtidig håper vi at vi ved å legge festivalen til Fredrikstad også kan appellere til lokalbefolkningens deltakelse.

Nytt av året er at Nikon er med som langsiktig sponsor av festivalen, samtidig som NJ og Fritt Ord opprettholder sitt økonomiske bidrag på linje med foregående år.

- Uten NJ og Fritt Ord hadde det ikke vært mulig for oss å gjennomføre dette. Så får vi gjøre en evaluering og oppsummering etter årets festival, og se hva som blir veien videre, sier Sveinung og legger til at arven fra foregående års Dokumentfestivaler vil bli forvaltet på best mulig måte.

- Vi skal gjøre vårt beste for å ta vare på den unike stemningen og samholdet som deltakerne har opplevd på de tidligere festivalene. Vi skal fortsatt by på tette møter med noen av verdens ledende dokumentarfotografer, og vi håper at festivalen også i år blir en fantastisk opplevelse! avslutter PK-lederen før han spurter avsted for å få på plass de siste detaljene før Dok13 åpner dørene for årets deltakere i Fredrikstad.

Dok13-programmet
Maria Lundberg - Sveinung Uddu Ystad
Sveinung Uddu Ystad
Maria Lundberg

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu