Skipper på fotobokens osean

Møt Gösta Flemming, mannen bak forlaget Journal. En forlegger som gir verden mer av fotografiet, og fotografiet mer av verden.
At en av mine absolutte fotobokfavoritter – ”Ocean” av den svenske fotografen Martin Bogren – er utgitt på det svenske forlaget Journal, hadde jeg av en eller annen grunn ikke viet særlig oppmerksomhet. Ikke før jeg etter hvert oppdaget, at stadig flere av de utgivelsene jeg stadig oftere festet meg ved, var signert samme forlag.

Så vil tilfeldighetene det plutselig slik, at Gösta Flemming er i Oslo i forbindelse med førtiårsjubileet til en annen av mine bokfavoritter, den uavhengige bokhandelen Tronsmo. Dagen etter en behørig fest møtes vi. Til en samtale om fotografi, om prosessen rundt det å jobbe frem gode fotobøker, om det å drive et eget lite forlag.

Siden oppstarten av forlaget Journal i 1991, har det blitt rundt nitti titler signert Gösta og Journal. En mann, ett forlag, og nitti titler. På litt over tjue år. Det utgjør i snitt fire bøker pr kalenderår; - noe som må sies å være produktivt av et enmannsforlags. At utgivelsene representerer et bredt sammensatt sjangerregister, med mye modig fotografi i små og smale opplag, er nettopp det karakteristiske ved Journal. Og kanskje også ved Göstas misjon som forlegger. De rundt nitti ulike utgivelsene er i seg selv et lite osean på fotobøkenes klode. De spenner vidt og dypt, fra bekmørk realismetristesse, til fargerike optimistiske fremtidskrumspring, gjennom poetiske, åpne blenderlandskap og inn til skarpe detaljer med kritisk brennvidde.

Gösta er selv utdannet fotograf, fra etterfølgeren til den legendariske Fotoskolan i Stockholm (grunnlagt av den svenske dokumentarkanonen Christer Strömholm), og journalist fra Stockholms universitet. I flere år jobbet han som frilansjournalist og fotograf før han meldte overgang til bokbransjen. Da hadde han allerede flere års fartstid som sjefsredaktør for Fotografisk Tidsskrift i Sverige, en rolle han hadde frem til 2010. Livsløpet som forlegger begynte da Gösta ville gi ut Apertures bok ” In our own image ” av Fred Ritchin, en bok som kontekstualiserer fotografiets rolle i den digitale teknologiens revolusjon.

To svenske forlag kunne tenke seg å gi ut boken, men begge med en estimert produksjonstid på et par år. Gösta satte seg som mål at den skulle utgis i løpet av et halvår, og tok Ritchins verk i egne hender. Han tok opp privat banklån, engasjerte en oversetter, og i 1991 kom den svenske oversettelsen. Med den utgivelsen var Journal forlag et faktum. I Gösta var en gnist blitt til en glo, og i 1993 tok han på nytt opp privat banklån, denne gangen for å gi ut boken ”Landet Utom Sig” med fotografier av Lars Tunbjörk. Siden har det rullet på.

Gösta jobber intuitivt og sier selv det er ganske tilfeldig, hva som ender opp med å bli en bok fra hans hånd. Det handler om timing, om hva han umiddelbart faller for og finner interessant, når han presenteres for et prosjekt. På fotomesser har han sett mange portfolier til unge håpende fotografer. Norske Marie Sjøvold var en dem som fikk napp. I 2011 kom hennes bok ”Dust Catches Light”, signert Gösta og Journal. Nina Strand er annen norsk dokumentarfotograf som kan skilte med Journal som avsender på sitt isbn-nummer. Sjøvold og Strand er i godt selskap, sammen med navn som Christer Strømholm, Lars Tunbjörk, Anders Petersen, JH Engström, Katinka Goldberg, Martin Bogren. Nylig ble også første bind i det Fritt Ord-finansierte prosjektet ”Norwegian Journal of Photography” lansert, en boklig presentasjon av prosjektets utvalgte, norske dokumentarfotoprosjekter. Neste nordmann ut på Journal er Knut Egil Wang som lager bok av sin sydendokumentar, om nordmenn i ”Syden”. - Fra det subtile til det brutale, sier Gösta selv om det bredspektrede kompaniet av fotografer som huser hans utgivelser.

Opplagene varierer fra helt små til ganske mange tusen til fotobøker å være. Hver eneste utgivelse bærer preg av omsorgen som bare en kresen, tilstedeværende fotoestetiker kan tilføre et slikt prosjekt. Innbinding, layout, papirkvalitet, valg av fonter og farger; – når noen først er gjennom nåløyet, er ingenting overlatt til slumpete snarveier i Göstas hender. I følge han selv er hans viktigste jobb å bidra med ideer til formmessige og redaksjonelle grep som forsterker historien i bildene. Bøkenes formgivelse kjennetegnes også nettopp av det taktile, av overraskende elementer og formater som skiller seg ut, som gir hver enkelt utgivelse en klar identitet. En bok fra Journal er ikke bare fin å se i, den er også god å ta i. Slikt teller. Det handler om å løfte frem de ulike fotografenes særegenhet, sier Gösta. Om bruk og å skape en dynamikk, en dialog med den som skal se og oppleve boken.

Og nettopp det altoppslukende fokuset rundt produksjonen med hver enkelt bok gjør at Gösta ikke prioriterer tid på sånt som andre mener er helt avgjørende når man driver et forlag: Journal har ingen egen nettside. Vil man ha tak i Gösta, er det best å ringe. E-poster kan bli liggende. Han får så mange henvendelser, og døgnet er knapt. Viktige bøker skal lages. - Om noen virkelig vil ha tak i meg, prøver de igjen. Til de får tak i meg. Det er Göstas svar på mitt spørsmål, om han ikke har vurdert å ansatte en sekretær. Det har han altså ikke.

For Gösta har det vært et poeng å holde seg unna de store forlagshusene, representere noe annet. Med kontor i Grebbestad og i Stockholm, har han greid akkurat det; Å bevare et fokus på det kunstneriske, på kvalitet, ikke på det kommersielle.

Motet og viljen til å stå i mot det kommersielle midtstrømspresset har han til felles med sine venner på bokhandelen Tronsmo, hvor han nå altså har vært til førtiårsfeiring, dagen før vi møtes. I den legendariske lille bokhandelen inngår Journal og Gösta i de eksklusive hyllemetre med bøker. Og ønsker man en bok signert Journal som mot all formodning ikke står i hylla, er sannsynligheten stor for at Tronsmo likevel kan skaffe den.

Forlaget Journal er Gösta Flemmings livsverk. Det vil si – en del av hans livsverk. For i tillegg til å altså produsere i snitt fire kvalitetsfotobøker i året, skriver han fortsatt om fotografi i bøker, og om fotobøker, blant annet for det norske magasinet Objektiv. Hans "Foto i bok" (2012) om den svenske fotobokens historie regnes som et referanseverk i sin sjanger. I Steidls bok om Christer Strömholm, "In memory of himself - Christer Strömholm in the eyes of his beholders" (2006) er det Gösta som fører pennen. Den samlede produksjonen hans er imponerende. Gösta Flemming jobber fokusert og dedikert. Et arbeid han gjør for sin egen del, fordi det er det eneste han virkelig vil. Kan han leve av sin forlagsvirksomhet, undrer jeg, smal som den er? – Nei, er svaret. – Ikke leve, men man overlever. Man blir ikke rik, men det oppleves som meningsfylt. Det rekker.

Neste gang du er innom Tronsmo i Oslo, eller får øye på en vakker bok full av bilder, gjerne med et omslag og en utforming som får det til å sitre i både øyne og fingre, skal du titte etter. For kanskje er det da nettopp nok en liten juvel fra forlaget Journal du står med. En slags liten velsignelse mellom to permer, fra en dedikert og kvalitetsbevisst svenske som har gitt verden mer av fotografiet, og fotografiet mer av verden.
Maria Lundberg - Gösta Flemming foran en av de mange kvalitetstunge hyllemeterne med fotobøker på Tronsmo i Oslo.
Gösta Flemming foran en av de mange kvalitetstunge hyllemeterne med fotobøker på Tronsmo i Oslo.
Maria Lundberg
Faksimile av omslag. - Boken som markerte startskuddet for forlaget Journal.
Boken som markerte startskuddet for forlaget Journal.
Faksimile av omslag.

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu