Sosiale medier + innovasjon = sant.

Getty Images investerer massivt på innovasjon knyttet til sosiale medier. Den store driveren er brukernes gratisvaner på sosiale medier.
Innovasjonsdirektøren i Getty Images som har sin base i London, nøler ikke med å anerkjenne at det er brukerne der ute – du og jeg og alle vi som er brukere av ulike sosiale medier, som bestemmer hva Getty fokuserer på når de tenker innovasjon.

– Medieforbruket har endret seg drastisk og er samtidig raskt stigende, når vi ser på omfanget av sosiale medier og deres betydning. Teknologien på nett har ført til en eksplosjon av både produksjon og forbruk av kreativt innhold som video og bilder på nett.

- Sosialt sett og med tanke på nettverksmulighetene som den nye teknologien har gitt oss, er dette en gave til menneskeheten, sier Toksvig. – Men for produsentene av innholdet, det vil si for den som har copyrighten, er dette samtidig et problem. Plattformer som for eksempel Facebook er geniale i forhold til å dele bilder. Men i forhold til det vi kaller intellectual property, altså opphavsrett, er det en utfordring. Så noe av det vi jobber med fra vår side, er å finne stadig bedre løsninger som ivaretar både etterspørselen etter visuelt innhold, og opphavsretten. Det ene bør ikke gå på bekostning av det andre.

Den danske innovasjonsdirektøren med bakgrunn fra flere store selskaper før han kom til Getty for to år siden, forteller at innovasjon i Gettys kontekst handler om å utvikle løsninger for bildebruk som møter det kommersielle behovet samtidig som opphavsrettslige hensyn ivaretas.

- I dag har vi noen store plattformer med en teknologi som er med på drive og styre innovasjonen innen media. Arenaer som Facebook, Tumblr, Pinterest, Blogger, Google+ og YouTube representerer en vanvittig mengde publisert bildemateriale. Blant brukerne er det en etablert kultur i forhold til det vi kaller gratisvaner, altså en forventing om at denne delingen av innhold skal være gratis for deg som bruker.

Toksvig forteller at det å utvikle nye, bærekraftige forretningsmodeller rundt denne delingen av innhold på sosiale medier, er en viktig del av innovasjonsfokuset i Getty. – Vi mener det er riktig at det er dem som tjener penger på at brukerne er aktive på disse plattformene, som skal betale. Så vi jobber for at delingen av innhold fortsatt skal være gratis for den enkelte, men at eierne skal betale, og at opphavsretten ivaretas.

- Vi har et dedikert team som jobber fokusert med strategisk innovasjon. Nye løsninger er ofte drevet av et problem eller en utfordring vi ønsker å løse. Dette med det vi kaller sosialt fotografi, altså delingen avbilder på sosiale medier, er en typisk slik problemstilling som stiller nye krav i vår forretningsforståelse, avslutter Toksvig.

Maria Lundberg - Innovasjonsdirektør i Getty Images, Christian Toksvig.
Innovasjonsdirektør i Getty Images, Christian Toksvig.
Maria Lundberg
Toksvig på Gettys Images stand i Perpignan. Byrået er en svært sentral aktør under hele festivalen, og tilbyr også gratis portfoliegjennomgang for fotografer.

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu