17.mai-serie til topps

Agnes Szedera ble tildelt førsteplassen i femte runde av Fotografen 2013, der temaet var Norge.
Fotografen 2013 er et samarbeid mellom Japan Photo, Cyan :galleri og foto.no.

En jury bestående av Marie Sjøvold, Maria Lundberg og Jan Johannessen har kåret Agnes Szederas serie "17. mai" til vinner av femte runde av Fotografen 2013, med følgende begrunnelse:

"Dette er en veldig bevisst oppbygd serie, med et subtilt anslag og en dramaturgi som øker i spenning underveis. Den har noen enkeltbilder som er høye topper, som bildet av folkemengden, de små flaggene og fugleperspektivbildet av trappen. Det er utvist en kreativitet i perspektiver og vinkler, samt et godt blikk for detaljer. Dette er en serie med 17. mai-bilder nesten uten klisjeer. Bildet med russen trekker ned og burde vært fjernet."

Pågående prosjekt
Szedera, som opprinnelig er fra Polen, men har bodd i Norge siden 2007, forteller at serien er en del av et større, pågående prosjekt. Bildene ble tatt under 17.mai-feiringen i Molde i år.

- Feiring av 17.mai i Norge har en symbolsk betydning og, ut fra mitt perspektiv, gjenspeiler det som jeg vil kalle: «norsk ånd». Men, Norge gjennomgår en forandring, som er synlig og «følbar» og skaper energi. Det er muligens vanskelig å sette ord på, men virker fascinerende for meg, som har trengt seg inni dette landet og dens samfunn og trives godt, sier Szedera.

- Det er altså en serie som skal speile min opplevelse av Norge, som har blitt mitt hjem, men fortsatt fra en tilskuerposisjon. Dette er et identitetsspørsmål som jeg vil finne svar på.

Szedera er lege av yrke og holder på med spesialisering innen psykiatri, og forteller at hun henter mye fotoinspirasjon fra studiene. Men det var på en reise til India for ett år siden at Szedera oppdaget sin interesse for fotoreportasjer. Nå vil hun satse videre på arbeidet med fotoreportasjer.

- Det å vinne en såpass viktig konkurranse er veldig motiverende for videre arbeid for meg, sier hun.

Agnes Szedera får tolv poeng å ta med seg videre i konkurransen og et gavekort på bildeprodukter for 5000 kroner hos Japan Photo. Matias Østebø kom på andre plass med en serie portretbilder. Han får ti poeng og et gavekort på bildeprodukter fra Japan Photo på 3000 kroner. Østebø tar samtidig ledelsen totalt, med 30 poeng før siste runde.

Kun åtte premierte serier
Det var 42 innsendte serier i denne runden, og 14 kom videre til hovedjuryeringen i plenum. Til slutt ble kun åtte serier premiert, mot de normale ti, da juryen mente kvaliteten på de andre innsendte bidragene ikke nådde helt opp.

- Flere av seriene ble valgt bort fordi de inneholdt enkeltbilder som ikke holdt den kvaliteten enkeltbilder i en serie bør holde. De seriene kunne kommet med eller blitt plassert høyere opp dersom de hadde vært strammere redigert og disse enkeltbildene hadde vært fjernet.

Juryen mener at selv om man kan inkludere opp til åtte bilder i serien, er det ikke sikkert man bør gjøre det.

- Når man lager serier så må man kjenne historiens begrensning. Bare fordi du har et rom som du kan fylle med åtte bilder så er det ikke sikkert historien du forteller tåler åtte bilder. Bruk derfor bare så mange bilder som historien tåler, om det er tre eller åtte. For det er alltid det dårligste bildet som trekker ned, sier juryen og legger til:

- Hvis man er usikker så bør man snakke med noen man stoler på, noen ganger er det lettere å se på andres bilder enn sine egne for man kan bli litt blind. I tillegg har man selv vært der og fotografert og har historien i seg. Da blir det lett å glemme om bildene ikke bærer nok til å fortelle hele historien.

Neste runde
Sjette og siste runde av Fotografen 2013 kjører i gang 1. november. Temaet er mennesker og dette er en enkeltbilde-runde. Frist for å delta er 1. desember.

Les mer om konkurransen og delta her

Vi gratulerer så mye til vinnerne!

Trykk på 'vinnerbildene'-tab'en på toppen for å se vinnerbildene.
Nedenfor finner du link til alle vinnerfotografene.

Agnes Szedera -
Agnes Szedera
1. plass (12 poeng) i konkurransen Fotografen 2013. Tema "Norge". Juryen sier: Dette er en veldig bevisst oppbygd serie, med et subtilt anslag og en dramaturgi som øker i spenning underveis. Den har noen enkeltbilder som er høye topper, som bildet av folkemengden, de små flaggene og fugleperspektivbildet av trappen. Det er utvist en kreativitet i perspektiver og vinkler, samt et godt blikk for detaljer. Dette er en serie med 17. mai-bilder nesten uten klisjeer. Bildet med russen trekker ned og burde vært fjernet.
Matias Østebø -
Matias Østebø
2. plass (10 poeng) i konkurransen Fotografen 2013. Tema "Norge" <br>
Juryen sier: Dette er den eneste serien vi har sett som er portretter. Det å skildre Norge gjennom portretter er et veldig stødig konsept og her er det noen som har trodd på en ide og gjennomført det. Det er noen fantastiske enkeltbilder i denne serien, men vi syns allikevel at noen bilder kunne vært fjernet.
Christine Tolpinrud -
Christine Tolpinrud
Marie Sjøvold, Jan Johannessen og Maria Lundberg under juryeringen av femte runde

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Truls Bastian H.
Jan du skriver følgende:
"Men så kommer vi til at juryering er en subjektiv øvelse, det nytter ikke å overprøve en jury eller en kunstkritiker. Den objektive kritikk skal man lete lenge etter."
Jeg er enig med deg i at en jurys besluttning er endelig, og en må akseptere det som er skjedd.
Men så er spørsmålet hva har her gått galt, for tydeligvis har noe gått galt i runde 5.

Både før runden startet (under 50 deltagere), og i ettertid ved så mye kritikk.

Galt tema ble nevnt, siden det var kun drøyt 40 deltagere deltagere. Merk også at det gjerne blir litt færre deltagere på slutten av et år, siden noen hopper av når de ikke får ønsket antall poeng tidligere i konkuransen. Men 50 deltagere når andre temaserier i de siste årene har gjerne3 ligget på 3-400 deltagere.

Dette temaet har ikke vært med i foregående år, og en kan derfor ikke gå tilbake å få et innblikk eller inspirasjon av tidligere besvarelser. Så en vet hele våren og sommeren kun et eneste ord "Norge".

Temaet Norge legges til høsten, og ingen konkretisering av oppgaven før konkuransen starter på høsten når det gjerne ikke lengre er best fotovær. Konkretiseringen av oppgaven fører en litt vekk ifra det rent landsdekkende nasjonalromantiske som jeg først tenkte, og nærmere oppgaveteksten i en av de få andre temaoppgavene, runde 2 miljø. Litt sent å endre kurs på høsten imot en oppgave nærmere "miljø-oppgaven", og da en hel serie.

Tror dette er noen av grunnene til å elendig deltagelse. Men det beste er at Foto.no kontakter endel "ivrige deltagere" ifra tidligere runder og spør hvorfor de ikke sendte inn. Dette kan være nyttig for å unngå å at det i fremtidige enkeltrunder av denne populære konkuransen ikke skjer det samme.

I denne runden var det nesten flere jurymedlemmer enn deltagere.
For foto.no bør dete helst ikke skje, om en ser bort ifra det kunstneriske og ser på det rent økonomiske. Foto.no har to inntektskilder som side. annonser, og medlemskontigent. Nå er det gratis å være medlem, men det som trolig får folk til å velge å betale for oppgradering av medlemsskapet er trolig kun tre ting:
- konkuransen
- Muligheter for å kunne legge ut flere bilder på siden
- Flere annonser samtidig på markedsplassen.

Er det riktig som jeg tror at konkuransen drar flere betalende medlemmer, så vil Foto.no se at mange har oppgradert sitt medlemskap i ukene før Oppgave 1.

Her kommer et viktig spørsmål til medlemskontigenten: Skal en ha en konkuranse for å verve medlemskontigent, eller skal en ha en konkuranse for å høyne de kunstneriske verdiene? Men skal en høyne de kunstneriske verdiene så må det komme inn flere bidrag enn 42, for juryen skriver selv at de slet med få og dårlige bidrag.

Så til juruyen som jeg med flere har kritisert:

Det er skjelden at en jury får så mye kritikk på denne siden. Muligens det ikke er bare deres feil, for hadde de fått inn et normalt antall bidrag kunne de lett ha funnet flere verdige vinnere.
Som jeg har forstått av hva juryen skrev så ble 14 bilder utvalgt til å vises til den samlede jury. Siden den samlede jury var på kun tre personer, betyr det at en enkeltperson (eller muligens to) trolig har gjort grovsorteringen alene.
Siden så mange av de få bidragene som kom til finalen hadde svakheter (som temavalg og kalitet), valgte juryformannen å vise disse snaut 30 refuserte bidragene raskt på en mail til den samlede jury, for å se om noen av disse bidragene burde bli løftet inn i den avsluttende finalen?

så over til kritikken temaet for oppgaven: Hadde ikke juryen lest oppgaven for runden nøye nok, siden så mange av de 8 premierte bidragene ikke lå klart inenfor temaet for oppgaven. Eller så juryen seg tvunget til å måtte velge imellom kvalitet eller riktig temavalg for å kunne premiere nok bidrag.
Er det riktig å la et bilde refusere en serie, når så stor andel av besvarelsene passet bedre i runden 2-Miljø enn i 5-Norge.


Er det ingen interesse for temaet Norge, som mange hevder, siden det kom inn rundt 10% av antall bidrag ifra de mest populære rundene?

Muligens det vil komme inn flere bidrag om temaet skulle komme opp igjen om noen år, nå som en har mulighet til å titte på tidligere besvarelser og denne juryens utvelgelse av bidrag.

Muligens Norge ble for omfattende som serie, og temaet istedet burde mere konkretiseres og heller brukes in runde med enkeltbilde.
Altså et enkeltbilde og et tema som "Mitt lille Norge" "Norge mitt Norge", "Norge - baksiden av medaljen", "Norges skyggeside" eller.... Altså en dragning mere imot oppgaven Miljø, men med en begrensning i at Norge må med på en eller annen måte. I serien miljø er det mye bidrag ifra alle kanter av verden, orgså - hva med å la Norge bli et enkeltbile som må berøre kongeriket på en eller annen måte, om det så er et norsk skip i utenriksfart. Å fortelle noe om Norge på et bilde vil jeg tro vil fenge mange flere enn 42 stykker, og jeg tror det blir hardt å vinne med et knallbra bilde av nasjonaldagen.
Skal Norge opp igjen som rundetema foreslår jeg at dette skjer mere på en tid av året hvor det er mulig å fange gode bilder utendørs. For jeg har sett at mange sender inn bilder det siste døgnet av en konkuranse, av ulike årsaker.

Jeg beklager til slutt at jeg i et tidligere bidrag var litt plump imot juryen - Ja de er enerådende og det har nok vært hardt med kun 42 bidrag. De har tydeligvis følt seg ubekvem i en konkuranse hvor de fleste medlemmene er amatører og halovprofesjonelle, siden de har bedt deltagerne naste gang om å be sine venner om hjelp til å vurdere bildene på forhånd.

9.11.2013
Jan G.
Det kan virke som at juryen mener at den har hatt et svakt materiale å arbeide med, i henhold til dens egne kommentarer. Jeg er enig med Carsten i at foto.no må legge seg i selen og finne fram til mer distinktive temaer. Kommentarene virker også lettvinte og overfladiske, ja direkte pinlige.

Men så kommer vi til at juryering er en subjektiv øvelse, det nytter ikke å overprøve en jury eller en kunstkritiker. Den objektive kritikk skal man lete lenge etter.
Mvh
Jan
9.11.2013
Carsten W.
Det er lett å misforstå kommentarene som rent utrykk av frustrasjon, men jeg syns at det er verd å grave litt dypere.
En ting som kom frem er vel at temaet "Norge" er meget diffus. Når bare 42 gidder å delta, burde det fortelle noe.
"Norge"...hva skal gjøres med det?
Plukke ut noe som er typisk norsk (ja, det finnes..;), eller prøve å arbeide mer omfattende?
Er Norge 70tals-boliglag, 40% innvandrerbakgrunn, alltid på ski, alltid tåkede, alle bor i trehus og har båt? Nei, syns jeg, eller, ja, alt sammen er liksom Norge.

Juryen tok noen besluttninger, mange (ikke bare de som kommenterte, det garanterer jeg etter noe rundspørring, deriblant folk som er visst ikke amatører) ikke forsto.
Jeg som amatør skulle gjerne stole på juryen. De er sikkert dyktige proffer alle sammen.
Men en mester må være i stand å gjøre seg forståelig til lærlingen, eller han er ikke helt mester.

Hva betyr det at, bortsett fra 8 serier, alle andre "ikke holder mål"? Hva var målet egentlig da...?
Er det mulig, at juryen setter seg sammen en gang til, bare for å fa ut en kommentar?

Poenget er at foto.no lever av amatører. Det er proffer iblant, og de skal gjerne gå av med seieren.
Men vi "på bakken" burde jo i det minste har en rett å høre noe mer enn "holder ikke mål" eller "banalt", eller i det minste en fornunftig begrunnelse hvorfor "natur" er svart/hvit.

Mvh
Carsten
8.11.2013
Truls Bastian H.
Nå som folk står klart frem med kritikk, så velger jeg å ikke ikke lengre å holde helt tett

Jeg tror jeg selv er en av de fotografene som ble refusert bort på grunn av et svakt bilde. Jeg valgte en serie om festningene i Norge. Og avgrenset meg bort ifra marinebaser og de rene "husene" - husene er en betegnelse på dobbeltfunksjonelle festninger med skyteskår (som Bergenshus).
Nå er det ikke lett å få til et bra bilde av de 5 norske festingene som lå innenfor min ramme av klassiske festninger når halvparten av festningene i år er under restaurering (spesielt Kongsvinger og Akershus). Det var nesten helt umulig å få til et bra bilde i Vardø i slutten av mai måned - tok minst 60 bilder over 3 dager. Jeg prøvde også å få med flagget på alle bildene (ikke Oslo), noe som ikke var lett under restaureringen.


Jeg ville dekke Norge, og noe litt orginalt som representerte hele Norge. Tydeligvis hadde jeg ovenfor denne juryen skåret høyere på å levert 4 teknisk bra bilder av skogstjern hjemme i Glåmdalen.
Jeg valgte å legge med et dårlig bilde av Vardøhus festning,for å dekke Norge- og regnet med at de 3 beste bildene og temavalget ville jevne dette ut. Men her sier de at de forkastet seriene på det dårligste bildet alene - altså føler jeg meg riktig som en idiot fordi jeg brukte tid helt oppe i Vardø.

For denne runden stod det: "Vi ønsker serier eller prosjekter som på en eller annen måte viser hva Norge er, kan være eller har vært" Spesielt en premiert serie er i mine øyne tematisk skivebom. En enkelt liten drabantby i Oslo. Dette er ikke Norge, og viser ikke Norge i dag - det viser kun hvordan hele Europa stuer sammen folk i helt likens sterile bocontainere. Vi kunne like så godt sendt inn bilder ifra kontainerhavna i Oslo, eller bilhavna i Drammen

Jeg er ikke sur for at jeg ikke kom fram. Men ble litt forundret over at kvalitetsbilder ifra svært begrenset områder ble regnet som hele Norge.

Når en ser på at juryen i første runde slo ned på feil i titlene. Og juryen i runde to luket bort bilder som ikke dekket temaet miljø (mennesket og miljø - hvor mennesket selv ikke trengte å være til stede). Mens juryen i runde 5 går langt utenfor temaet for å vurdere bort serier på dårligste bilde.

Runden Norge brukte jeg mye tid på å forberede. Siden temaet Norge ville jeg anta ville bli mye postkortbilder, som bryggene i Bergen, Tvedestrand om sommeren, blomstringen i Hardanger og iskremspisende barn på 17 mai. Altså en dekning av Norge, og ikke borettslag og hjembygder. Hadde tittelen på runde 5 vært "Mitt lille Norge" så hadde dette vært greit.

Kunne vært artig om juryen i runde 1 som var så opptatt av at bildene hadde rett tittel hadde vurdert juryen i runde 5 på om de hadde holdt seg innenfor temaet "Norge"

Jeg lurer på hvor mange som gidder å delta i runde 6. Har selv et bilde klart som har vært forsidebilde i sin tid - men vet ikke om jeg gidder å stille nå som jeg i runde 6 muligens kan skåre mere på å sende inn et godt portrettbilde av bikja, enn et menneske
6.11.2013
stephen b.
Kunst skal være så folkelig nå om dagen at det å ta teknisk gode bilder blir sett på som elitistisk og derved ikke et uttrykk for ekte følelser. Det dagligdagse har vært gjenstand for kvasiintelektualisering i snart et århundre og baserer seg i all hovedsak på at mottaker legger mer i kunsten enn avsender. På tide å slutte å vurdere bilder med hjernen og begynne å bruke hjertet?
6.11.2013
Alf S.
På tide med en diskusjon av Året Fotograf og juryering av serie Norge? NB: ta på "fotografi sett som kunst" brillene.

Disclaimer 1: Kritikk av juriering vil bli tolket som kritikk av fotograrfier og dermed fotograf. Jeg beklager dette.
Disclaimer 2: Kritikk går kun på min subjektive vurdering av serier, der jeg ikke representerer andre enn min dårlige smak :-)


Srryken til juryering er at de har funnet serier med speseille uttrykk og stil som er gjennomført gjennom serien. Det er virkelige gode forsøk på å ville noe, på å lage en fortelling. Jury har også turt å velge meget speseille serier, og ikke forsøkt å omfavne hele "Norge" i en serie.

Nå dette er sagt så ble jeg kollosalt skuffet over å se hva juryen har prioritert som vinnerserie. Greit nok at fotografiske regler kan brytes, men fotografiene har ikke noe som ligner på en komposisjon. Det virker som om fotograf har satt kamera til å fotografere random mens det dinglet hit og dit. Sentrale elementer er ute av fokus, og det er vanskelig å lese noe spesiellt ut av fotografier. Juryen burde også ha kostet bort såpass støv at de forstår at mørke uskarpe svart-hvitt foto ikke automatisk er det samme som stor kunst. Verden har gått framover, og nødvendigheten av å presse analog film til det ytterste er ikke lenger der. Dette gjelder også juyering som helhet; svart-hvitt serier er sikkert i noen verden mer "kunstneriske" selv om det ikke er slik.

Jeg ville ha snudd plassenen på hodet; nr 8 er slik jeg ser det en verdig vinner.
6.11.2013
Truls Bastian H.
Jeg forstår og støttet dommernes vurdering for utvelgelse av de vinnende seriene, og ut ifra så få innsendte bidrag må det nødvendigvis bli noen merkelige vinnere. Personlig så synes jeg at svært mange av bidragene falt litt utenfor temaet Norge, som i mine øyne bør med en viss spennvidde dekke hele Norge (slik vinneren har gjort), og ikke bare Norge utenfor min egen stuedør. Svært mange av bildene denne gangen er nedslitt arkitektur og natur ifra kun landsdelen i nord.

Når juryen sier at et bildes kvalitet drar ned endel av bidragene, så hadde det kanskje vært på plass å gitt noen av disse hederlig omtale som en oppmuntring/trøst - altså 1 poeng.
27.10.2013
Carsten W.
Minst en av premerte serier kunne ble tatt hvor som helst i verden.
Noe andre har tydelige svakheter, som juryen innrømmer selv.
Også tviler jeg meget på at moderne Norge kunne reduseres på f.e. snøkos eller slitne trehus.
Kort sagt: jeg lurer på om det er meg som mangler kobling eller er det dere som mister bakkekontakten.
Litt mer forklaring ville være fint, jeg har virkelig lyst å forsta juryens avgjørelser.

Mvh
Carsten

27.10.2013
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu