Utstilling
Innholdet i denne artiklen er ikke redaksjonelt

Gråtende barn på Fotografiska

Jill Greenberg har fått massiv kritikk for prosjektet fra 2006 som var en kritikk mot Bush-administrasjonen. Nå vises det på Fotografiska i Stockholm.
Fotograf Jill Greenberg er kanskje aller mest kjent for sitt prosjekt hvor hun portretterer barn som griner. Det er også et av de mest kontroversielle og diskuterte det siste tiåret. Hun har fått hatmailer og mistet jobber. Men for Jill Greenberg har det handlet om å uttrykke sinne mot Bush-administrasjonen og fundementalistiske kristne grupper som får mer innflytelse i det amerikanske samfunnet. Grupper som tror på jordens undergang, armageddon og at alle mennesker kommer til helvete.

Inspirasjonen til prosjektet hentet Greenberg fra et essayet 'There Is No Tomorrow' av Bill Moyers. Han tar opp religiøse fundamentalister sin negative innflytelse på miljøpolitikk, utenrikspolitikk, homofile ekteskap, stamcelleforskning og abort. Titlene på bildene har Greenberg hentet fra avisrubrikker som armageddon, misinformation, angry country og torture.

Jill Greenberg forteller i pressemeldingen fra Fotografiska at hun ikke liker å få barn til å gråte.

- Men som mor vet jeg veldig godt hvor lett smårollinger kan gråte. Et lekende smil kan fort bli til et ansikt fullt av fortvilelse. Det er slik barn kommuniserer når de ikke har ord. Dette er en del av hverdagen deres. Reaksjonen på det første barnet jeg fotograferte minnet meg om hjelpesløsheten jeg kjente for den daværende politiske og sosiale situasjonen. Våre barn kommer til å lide for våre feil.

Flere av kritikerne har ikke fokusert på det politiske budskapet, men hevdet at Greenberg har utnyttet barn for å få dem til å vise følelser.

Så hvem er disse barna og hvordan fikk hun dem til å gråte? Barna var hennes egen datter og hennes venner og noen barnemodeller. De kom sammen med deres mødre til shooten, og sammen med Greenberg la de en plan for hvordan få frem en reaksjon. I noen tilfeller ga mødrene dem godteri, eller en mobiltelefon, for så å ta det fra dem igjen. Barna laget en scene for å få tilbake det som var tatt fra dem.

Jill Greenberg studerte fotografi på Rhode Island School of Design i Providence. Etter uteksaminering i 1989 tok hun veien til New York. Men først på begynnelsen av 1990-tallet da hun tok i bruk Photoshop, endret livet som kunstner og fotograf seg radikalt. I dag er den digitale etterbehandlingen en viktig del av hennes uttrykk.

- Jeg liker å manipulere og retusjere. Jeg synes ikke noe særlig om rene bilder. Manipuleringen har aldri vært varemerkebygging eller markedsføring av meg selv. Det har bare vært en måte å lage de bildene jeg liker.

På Fotografiska er det ikke bare gråtende barn som skal vises av Greenberg. Også hennes mange portretter av kjendiser fra dyreriket skal lokke publikum.

Utstillingen henger på Fotografiska fra 13. desember til 9. februar.

Fotografiska
Jill Greenberg



Jill Greenberg  -
Jill Greenberg
Jill Greenberg  -
Jill Greenberg

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu