Robert Frank på Fotografiska

Det er duket for en av fotohistoriens viktigste fotografer på Fotografiska i Stockholm.
Sveitsiske Robert Frank er en av våre mest betydningsfulle fotografer. Han har stilt spørsmål ved og han har utfordret fotografiets grenser. Ikke minst har han inspirert både fotografer og filmmakere

I 1954 søkte Frank et stipend fra John Simon Guggenheim Memorial Foundation for å dokumentere amerikansk dagligliv. Fotografene Edward Steichen og Walker Evans anbefalte søknaden i brev, og Frank mottok stipendet. Han kjøpte en brukt Ford og la i 1955 ut på en to år lang reise.

I pressemeldingen fra Fotografiska beskriver de reisen som tøff.

- Frank ble arrestert et par ganger mistenkt for å være kommunist. Intuitivt fotograferte han det som fanget oppmerksomheten. Innhold var viktigere enn form. Det var ytterst sjeldent han snakket med dem han fotograferte. Han knipset og gikk videre. Men bildene var ikke tilfeldigheter. Han var bevisst på hvor han var og hva han ville fotografere.

Frank viste sårbare mennesker, ensomhet, et folk som var plaget av rasisme, som mange steder levde i et politisk vannstyre og var preget av en sterkt økende forbrukerkultur. Men han viste også det vakre i en rekke steder som vanligvis var oversett.

Totalt tok Robert Frank 27 000 bilder i løpet av de to årene han reiste. Av disse fremkalte han 1 000 stykker, fordelte dem på golvet i studioet sitt og valgte til slutt 82 som ble til boken "The Americans". Eller rettere sagt "Les Américaines" som den het da den ble gitt ut i Frankrike i 1958. Først året etter ble den amerikanske utgaven gitt ut, med forord av Jack Kerouac.

Den amerikanske utgivelsen ble ikke veldig godt mottatt. Amerikanerne var kanskje ikke klare til å se det virkelige USA. I Popular Photography ble bildene karakterisert som: "meaningless blur, grain, muddy exposures, drunken horizons and general sloppiness."

Frank brøt på den tiden med det som var sett på som vanlige "kjøreregler" for fotojournalister. Han var ikke så nøye på om horisonten var skeiv. Om bildet var skarpt. Og han fotograferte fra uvanlige perspektiver. Alt med sin Leica 35 mm. I tillegg, og kanskje aller viktigst, var det et personlig blikk på Amerika, et blikk preget av følelser og perspektiver.

John Szarkowski, ansvarlig for fotografi på MoMA i New York fra 1962-1991, har sagt om prosjektet at "det som beskrives i The Americans måtte beskrives. Men Franks måte å fotografere på bidro til at bildene ble vanskelige å forstå og akseptere".

Franks egen respons på kritikken var at han ikke var såret, men skuffet. Samtidig var han glad for at arbeidet hadde blitt publisert.

Når 1950-årene ble til 1960-årene ble boken mer akseptert. Men da hadde allerede Frank tatt en pause i fotograferingen og laget sin første film.

Utstillingen på Fotografiska i Stockholm består av fotografier som spenner over hele Robert Franks karriere fra 1940-tallet til 1990-tallet. Det er første gang disse vises for et skandinavisk publikum. Utstillingen åpner denne uken og henger til 18. mai.
© Robert Frank / Collection of Fotostiftung Schweiz - Trolley, New Orleans, 1956
Trolley, New Orleans, 1956
© Robert Frank / Collection of Fotostiftung Schweiz
© Robert Frank / Collection of Fotomuseum Winterhtur - Robert Frank, Parade, Hoboken, 1955
Robert Frank, Parade, Hoboken, 1955
© Robert Frank / Collection of Fotomuseum Winterhtur
© Robert Frank / Collection of Fotomuseum Winterhtur - Robert Frank, Butte, Montana, 1956
Robert Frank, Butte, Montana, 1956
© Robert Frank / Collection of Fotomuseum Winterhtur
© Robert Frank / Collection of Fotostiftung Sc - London, 1951
London, 1951
© Robert Frank / Collection of Fotostiftung Sc

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu