Skyggesider

Forholdet mellom natur og kultur er sentralt når ulver kler veggene på Galleri Fineart i Oslo
Den norske fotokunstneren Christian Houge har oftere vært å se internasjonalt enn her hjemme i Norge. Men nå er han klar med sin første separatutstilling på flere år i Oslo og Norge. Nærmere bestemt på Galleri Fineart hvor Shadow Within 2010-2014 og Darkness Burns Bright 2013-2014 vises over hele 1400 kvadratmeter. I tillegg er en kortfilm en del av utstillingen.

- Jeg har jobbet dette fram over de siste fire årene og denne utstillingen føles som prosjektets fødsel før det skal introduseres i andre land, forteller Houge til foto.no.

Tematikken i hele Houges fotografiske karriere har vært forholdet mellom natur og kultur. Utstillingen på Galleri Fineart er intet unntak.

I Shadow Within 2010-2013 viser Houge fotografier av ulv fra flere land.

- Jeg inviterer publikum til å kjenne etter sin egen underliggende og ekte natur i møte med disse stigmatiserte dyrene.

I prosjektet utforsker Houge ulvens rene natur for å belyse menneskets skyggesider som frykt, begjær, aggresjon, sosialt hierarki og ensomhet. Og ikke minst kulturen vi lever i.

- Dette dyret er selve symbolet på ren natur. Det som ikke kan temmes og struktureres. Det ulven viser åpenlyst, som jeg har gjort til mitt prosjekt, er sider som vi mennesker selv ikke liker å hverken se eller snakke så mye om.

Houge ønsker å skape et rom for betrakter
til å føle om de selv kan ha likheter med et dyr som er myteomspunnet.

- Jeg vil at betrakter skal kjenne på sitt eget instinkt gjennom ulvens kroppsspråk og få assosiasjoner som går forbi kultur.

Det underliggende er ulvens rolle i vår egen kultur gjennom hundrevis av år.

- Historisk har ulven vært en skygge i vår egen frykt gjennom eventyr, religion og overtro. Den symboliserer den delen av naturen som ikke kan kontrolleres av mennesket. Det er en viktig metafor for vår egen relasjon til miljøet og avstanden som har blitt skapt med teknologiske framskritt.

Darkness Burns Bright 2013-2014 består av femten store installasjoner med blekk på oppstykket kuskinn. Det er en materialisering av Houges tematikk hvor natur og kultur møtes i teknikken.

- Skinnene er en forlengelse av det rene fotoprosjektet der Houge har jobbet svært fysisk, og hvor han selv blir bindeleddet mellom natur og kultur. Med svineblod, blekk, bivoks, akrylmaling og gull på kuskinn satt sammen av et stort antall lapper fra et oppklippet skinn, ofte brent i stykker, så sydd sammen igjen. Overflaten på hver lapp blir et eget landskap med sår, forhøyninger og teksturer. Frem fra den gjenskapte helheten i lappene vokser ulven mot oss, skriver Galleri Fineart i en pressemelding.

For Houge er symbiosen mellom kultur og natur noe han som kunstner (og menneske) kjenner sterkt på.

- Derfor fungerer det veldig godt for meg å jobbe med høyteknologi og noe så organisk og fysisk som skinn. Prosessen i det å slippe blir annerledes enn med det rene fotografiet. Man kan si at det fortsatt handler om å tørre å feile for så å lære av det. Å velge symbolske materialer som danner et eget språk gjøres kun ved å tørre å slippe kontrollen. Brenneprosessen og klippingen handler om å bryte ned en todimensjonal flate, for så å bygge den opp igjen med de hullene og sårene som danner nye landskap. Bivoks, gull, aske, blod og andre materialer blandes, forteller Houge.

Shadow Within har tidligere vært vist på Hosfelt Gallery i San Francisco og Johnson Museum of Art i New York. Sistnevnte har også kjøpt inn ett av bildene i serien til sin samling.

Utstillingen åpner i dag 18. september klokken 18.00.

Christian Houge
Christian Houge -
Christian Houge
Christian Houge -
Christian Houge
Christian Houge -
Christian Houge

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ulv S.
En utstilling jeg gjerne skulle hatt med meg...virker som Houge har visualisert et ekte, "usminket" utrykk med kreative virkemidler...
18.9.2014
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu