DOK:16

En uke med dokumentarfotografiet i sentrum. I Fredrikstad. Denne uken.

Torbjörn Andersson

Som vanlig er det en rekke sterke navn, og ikke minst historier, som står på plakaten. Vi har fått sjansen til å stille Jon Petter Evensen, leder for arbeidsgruppa som organiserer DOK:16, noen spørsmål.

Kan du si noen ord om årets festival og hvordan vil du beskrive programmet?

- Årets festival er den fjerde i rekken etter at Pressefotografenes klubb i 2013 bestemte seg for å flytte DOK-festivalen fra Oslo til Fredrikstad og det nye Litteraturhuset der.

- Programmet er variert, med fotojournalister som arbeider i et vidt spenn av stiler og uttrykk. For de som er interessert i stillbildet har vi en variert meny fra den danske Politiken-fotografen, Jacob Ehrbahns solide reportasjearbeider, via Helge Skodvins humoristiske blikk på norsk dagligliv, til den amerikanske Magnum-fotografen Carolyn Drakes eksperimenterende dokumentararbeider. Vi har også godbiter for de som er nysgjerrige på video, med irske Adam Patterson og sjefsfotografen i VICE on HBO, Jerry Ricciotti, som kan by på dokumentar i ekstremformater.

Adam Patterson


Hva legger dere til grunn når dere velger fotografer, utstillinger og temaer for festivalen?

- Programmeringen av seminarene er gjort med utgangspunkt i et ønske om å utfordre den tradisjonelle fotojournalistikken gjennom å vise fotografer som velger å jobbe annerledes og friere i forhold til det etablerte. Vi lever i en visuell verden hvor uttrykkene blandes, og mulighetene for den visuelle historiefortelleren er nesten ubegrenset. DOK-festivalen viktigste oppgave er å være en arena hvor fotojournalistkollektivet i Norden kan møtes, diskutere fag og bli inspirert til eksperimentering og utvikling av fotojournalistikken.

- Utstillingene i år vil være preget av årets viktigste nyhetshendelse, nemlig flyktningsituasjonen i Europa. Men også her ønsker vi å presentere de fotografene som formidler på en litt annet måte. Årets hovedutstililng er Magnus Wennmans «Der Barn Sover» som blir stående på Stortorvet i Fredrikstad.

Magnus Wennman


Hvem er festivalen for?

- DOK:16 har ambisjoner om å utvikle seg til en festival for profesjonelle fotojournalister, studenter, lærere og publikum fra hele Norden. Vi ønsker å trekke alle som er interessert i fotojournalistikk og dokumentarfotografi til Fredrikstad for å få med seg seminarer og utstillinger.

- Den viktigste endringen med DOK-festivalen etter flyttingen ut av Oslo, er utvidelsen av aktiviteten med gratis utstillinger i Fredrikstad sentrum, Gamlebyen og i Østfold flotteste utstillingshall Hydrogenfabrikken. Vi ønsker å trekke det vanlige publikummet inn fordi vi mener at det er helt avgjørende for yrket vårt at vi kommer i mye tettere og direkte dialog med de vi faktisk jobber for. Leserne våre.

Jacob Ehrbahn

Er det noen høydepunkter du vil trekke frem fra årets program?

- Seminaret med sjefsfotografen i VICE on HBO, Jerry Ricciotti er vi veldig glade for å kunne tilby. Dette blir et spennende blikk inn i en arbeidsform og en publiseringsstrategi som utfordrer vår måte å tenke på. Magnum-fotograf Carolyn Drake er et annet høydepunkt fordi hun presser på våre etablerte oppfatninger av hva fotojournalistikk og dokumentarfotografi kan være.

- Fagdagen på fredag som har tittelen «Kan et bilde forvirre mer enn tusen ord?» blir også en spennende diskusjon om hvor grensene går i fotojournalistikken. I tillegg er det fryktelig stas å kunne vise utstillinger med to svenske toppfotografer, nemlig Magnus Wennman «Der Barn Sover» og den retrospektive utstillingen «Torbjörn Andersson - Den evige fotografen» med arbeidene til fotografnestoren som døde i fjor.

Ahmed Aboud

Og til sist, hvordan står det til med dagens fotojournalistikk?

- Det har aldri blitt produsert så mye gode visuelle historier som det produseres i dag. Utfordringen er at bransjen er inne i en stor omlegging, hvor gamle forretningsmodeller utfordres av nye, og mange mediehuseiere sliter med å tjene penger på produksjon og distribusjon av journalistikk. Det fører til at det er mer utfordrende enn tidligere å tjene penger på fotojournalistikk.

- Samtidig har det aldri vært enklere for fotojournalister å markedsføre, publisere og distribuere de historiene man produserer. Nasjonalt vokser det godt i underskogen. Det kommer stadig nye unge fotografer og fotojournalister ut av utdanningene som markerer seg både nasjonalt og internasjonalt. Vi lever i en visuell verden hvor etterspørselen etter gode visuelle historie kommer til å øke.

DOK:16 går av stabelen 30. mai - 4. juni. Mer informasjon finner du på Dokfestivalen.no


Carolyn Drake


Åsa Sjøstrøm

Espen Rasmussen

Helge Skodvin/MOMENT/INSTITUTE
Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Christopher M.
Min oppfatning. Her er dokumentarfotografi i sentrum, og da må jeg få lov til å utfordre litt. personlig skiller jeg bilder i 2 hovedkategorier. Det jeg kaller dokumentarfoto og det jeg kun kaller foto. Dokumentarfoto for meg er impulsive/spontane bilder tatt "der og da" med lite til ingen påvirkning fra deg som fotograf. Du dokumenterer det som skjer naturlig. Foto for meg er alt annet - dette er bilder du har jobbet mest mulig med før du trykker på utløserknappen. Foto for meg har størt mulighet for å bli bra, men er noe man må jobbe hardere med over lengre tid. Dokumentarfoto for meg er såkalte in the moment bilder du bare håper på at blir best mulig, men bare det at du har forevighet hendelsen, er det viktigste.
Såklart kjempekult å se veldig bra slike bilder også, men av de bildene som er vist på denne siden, så er det x antall bilder jeg ikke vil kalle dokumentarbilder. Alle har like premisser, selv de proffe. Når man dokumenterer noe så skal man prøve å vise det som faktisk skjer, på en ærlig måte.
Sjekk det nederste bildet for eksempel, og se om dette er en ærlig måte og portrettere en kenguru på i sitt rette element... Nok sagt.
5.6.2016
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu