EOS R – Canon ser seg ikke lenger i speilet

Canon har lansert et speilløst kamera for å ta opp kampen med Sony og Nikon på fullformat. Se hva de har lansert og hva vi tenker om det.
Før vi begynner: Denne artikkelen er basert på presseinformasjon fra Canon og informasjon som tidligere har vært lekket på internett. Vi har ikke sett/rørt/prøvd/testet kameraet.

Ikke nytt med Canon speilløst
Canon har hatt speilløse kameraer i mange år, men det har vært tydelig at de ikke har gått helhjertet inn for det, og det er naturlig, når de eier speilrefleksmarkedet sammen med Nikon, og dermed ikke har noe stort ønske om at speilløse kameraer skal lykkes.

Nå har både Canon og Nikon innsett at speilløst vil lykkes, med eller uten dem, og derfor må de inn i dette markedet. Nikon har allerede gått «all inn» med tungt spesifiserte kameraer.

Canon har i dag lansert EOS R, som ikke helt matcher Nikon på spesifikasjoner. Vi har fått et kamera som mest likner på en EOS 5D Mark IV uten speil, men med ny fatning for at ikke kameraet skal bli for stort, og for å møte framtidige behov.

Lite Wow, men solid produkt
De som hadde ventet mye spennende ny teknologi og spesifikasjoner som overgår alt vi har sett før, blir skuffet. Det er vi for så vidt vant til, for det er lenge siden Canon gikk foran med den spennende teknologien som trigger utstyrsentusiaster.

Vi har fått et lite og hendig kamera med 30 megapiksler, velprøvd autofokussystem, en velfungerende men noe begrenset videofunksjon, Canons velkjente fargekunnskap og pålitelighet. Dette blir et trygt valg mer enn et spennende valg.

Når vi ser på spesifikasjonene faller Canons nye modell litt igjennom, sammenliknet med Nikon Z6/Z7. Samtidig er vi vant til det. Vi var ikke så imponert over 5D III sammenliknet med D800, og vi var ikke så imponert over 5D IV sammenliknet med D850. Likevel ser vi at begge kameraene solgte enormt mye, og brukerne var stort sett svært begeistret. Begge er solide verktøy som gjør jobben, og det er tross alt det viktigste.

Spennende nyheter
Likevel har EOS R et par spennende ting å skilte med. Som Nikon, baserer de seg på adapter for å kunne bruke tidligerespeilrefleksoptikk. Nå er det også mulig å sette på EF-S-optikk (spennende for videobruk, særlig). Det kommer tre ulike adaptere – en som bare fører signalene igjennom, så du kan bruke objektivene som før, en som har en kontrollring, slik de nye objektivene for systemet har, og en som har plass til drop-in-filter, slik at du kan få ND eller Pola på alle tidligere objektiver, også ekstreme vidvinkler og tilt/shift-objektiver som normalt ikke tar filtre.
Videofunksjonen er litt skuffende, med bare 30p i 4K. men med C-Log som standard og 10-bit 4:2:2 ut via HDMI, bør det absolutt kunne brukes til noe. 4K video gir en crop-faktor på 1,67, som høres omtrent ut som Super35.

Etter Nikons lansering for et par uker siden, har det vært lange diskusjoner om en eller to minnekortplasser. Canon EOS R har også bare en minnekortplass til UHS-II SD-kort.

Den nye RF-fatningen er samme diameter som EF, 54mm med 20mm registeravstand. En kort registeravstand gjør det lettere å unngå retrofokus som ellers er nødvendig på korte brennvidder. En stor diameter på fatningen gjør det lettere med rette lysbaner og dermed unngå optiske problemer med uskarphet og feilbrytninger i hjørnene.

Fortsatt feige?
Det er lett å kalle Canon feige, som ikke putter mer spennende nytt i kameraene sine eller spec-er dem opp mer for overgå konkurrentene, og jeg er en av dem som har gjort dette gjentatte ganger. Men samtidig bør vi gi litt anerkjennelse til dem som fokuserer på å lage det beste arbeidsverktøyet i stedet for å trigge lystene til utstyrtfetisjistene. Det beste hadde naturligvis vært å gjøre begge deler, men poenget mitt er at EOS R blir ikke et dårlig kamera av å ha litt lavere spesifikasjoner enn konkurrenten.

I vår uttrykte Canon offentlig at tiden var kommet for å slutte å være så redde for å kannibalisere salget av egne modeller, og dermed lansere de høyere spesifikasjonene også i modeller nedover i kjeden. Vi hadde derfor håpet på noe ordentlig saftig denne gangen. Men også nå viser Canon at skal du ha et skikkelig videokamera, må du opp på Cinema EOS. De gir aldri mer enn de må. Spørsmålet er om den politikken er i ferd med å bite dem i halen.

Nå blir Canon de eneste som ikke har bildestabilisator i huset på noen speilløse modeller. De har svakere videofunksjon enn det de aller fleste andre produsentene kan skilte med (husk at Canon er enormt stor på broadcast og pro video – de kan dette, og burde gjøre det bedre enn de andre).

Selger på mer enn spesifikasjoner
Det Canon må spørre seg, er om dette stopper flukten fra Canon og over til andre speilløse systemer. Skal vi dømme ut fra spesifikasjonene, gjør det antakelig ikke det, og da har Canon bommet. Men det vi har sett gjentatte ganger er at Canons kameraer selger på mye mer enn spesifikasjoner. De selger på navn, på rykte, på pålitelighet og ikke minst på markedskrefter. Det betyr at dette ganske sikkert blir en suksess. Nå viser de at de mener alvor med speilløst, og det er et viktig steg videre.
Hadde vi ønsket oss mer, ja, vi hadde nok det. Men dette er omtrent som vi hadde ventet, og tviler ikke på at det blir en suksess.
Noe av det som kan bidra til suksessen er at kameraet er i stor grad en 5D IV uten speil, men med en initiell pris på 24 990,- kroner, som er langt under de 40 000 5D IV hadde da den ble lansert, og også langt under de ca 30 000 5D har kostet i det siste.

Kameraet og nye objetkiver kommer i salg i oktober.

Nye objektiver
Med et nytt kamerasystem følger det også nødvendigvis nye objektiver. Canon har lansert 4 slike i dag. Alle fire har en kontrollring på objektivet som kan brukes til å sette visse innstillinger. Detaljer om dette er ikke ute ennå:
RF 28-70mm f/2 L USM: Dette er den mest lyssterke normalzoomen du kan få for fullformat, og gir nye muligheter for et zoomobjektiv. Pris: 32 990,-
RF 24-105mm f/4L IS USM: Det nye kitobjektivet for EOS R. Objektivet er mindre enn EF 24-105 og vil selges løst for 11 990,-. I kit med kameraet blir totalprisen 34 990,-
RF 50mm f/1.2L USM: Den nye kongen av lysstyrke, og vi forventer at den optisk overgår EF-versjonen. Prisen burde i hvert fall tilsi det: 24 990,-
RF35mm f/1.8 IS STM Macro: Dette er et makroobjektiv som også fungerer som en vanlig 35mm. Den har høyere lysstyrke enn andre makroobjektiver, og autofokusen skal være rask nok til at det fungerer som standardobjektiv. Pris: 5690,-

Her er en offisiell Canon-video om det nye systemet og objektivene.




Redaksjon i Foto.no er uavhengig av butikken og nettbutikken vår, men drives av inntektene derfra. Så hvis du setter pris på nettstedet og tjenestene vi tilbyr, og ønsker å se det videreført og forbedret, er vi svært takknenmlige hvis du vurderer å handle hos oss neste gang du trenger fotoutstyr eller å få laget bilder.
Du finner butikken vår i Barcode, rett ved spor 19 på Oslo S.
Nettbutikken finner du her.
 -
 -
 -
 -
 -
RF 28-70mm f/2L USM
 -
RF 50mm f/1.2L USM
 -
RF 35mm f/1.8 IS USM Macro

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Øyvind H.
Hva er retrofokus?

At de har øyefokus for AF-S er en positiv overraskelse! Men ikke ideelt hvis man ønsker å ta serier av smårollingene sine, hvor jeg er utrolig imponert over hvor godt klistret denne sitter på hos Sony. Øyefokusen har imidlertid fått en fin plassering på høyre pil på det nye, lille panelet.

Adapteret med filterspor var kjempesmart, og vil bidra til at de med gammel optikk føler seg priviligert, da kun de får tilgang denne finessen.

Når de får IBIS, doble kortspor, kontinuerlig øyefokus og doblet batteritid, kommer jeg tilbake til Canons fargeteknologi og dynamiske menyer. For Sony må jeg tilbake til nettet hver gang jeg trenger en funksjon jeg trenger, for å finne ut hva den heter igjen og hvor den ligger. Dessuten følger det ikke med skikkelig brukermanual for Sony, nesten alt må man finne ut av selv. Canon går gjennom menyene sine punkt for punkt, slik at man bare kan ta med seg manualen ut i felt, og slå opp der og da hva man lurer på.

Dessuten håper jeg de kommer opp på det dynamiske omfanget? Ble så lei av dette på min 70d at jeg nesten ikke orket å ta med kameraet ut om vinteren.
5.9.2018
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu